Skip to main content

Midtjyske lægepraksis klar til akutte opkald

Anne Steenberger, as@dadl.dk

31. aug. 2012
2 min.

95 pct. af de midtjyske lægepraksis tager telefonen inden for ti minutter. Det viser en helt ny undersøgelse, som er gennemført i forbindelse med, at Region Midtjylland den 4. september indfører en enstrenget visitation for akutte patienter (på nær 112-patienter) over hele regionen og ikke bare i vest, som hidtil.

»Vi har tidligere forklaret regionen, at de praktiserende læger er klar til opgaven, og undersøgelsens resultat bekræfter det«, siger Bruno Melgaard Jensen, PLO-formand i Region Midtjylland.

68 pct. af de gange, en patient ringede til en praksis i det midtjyske, skulle de højst vente i to minutter.

De praktiserende læger i regionens vestlige del visiterer allerede akutte skader. Nu følger altså de østlige. Og de kan godt leve op til den nye aftale, siger Bruno Melgaard Jensen, der selv har praksis i Odder:

»Vi har meget fokus på tilgængelighed - og det er med den nye aftale endnu vigtigere. Vi opfordrer praksis til at oprette en speciel akutlinje og have opmærksomhed på problematikken ved eventuelt at forny telefonsystemet. Det er også vigtigt at drøfte det i egen praksis - f.eks. ved at gøre personalet opmærksom på, at patienterne, der står i klinikken, kan se, at der er travlt. Det kan de, der venter i telefonkøen, ikke. Vi har fokus på det«, siger Bruno Melgaard Jensen.

Forventningen er, at når patienterne har vænnet sig til, at de skal ringe til egen læge både med 40 i feber ved en lungebetændelse og en flænge i panden, så giver det ca. to ekstra opkald pr. praksis om ugen.

Region Midtjylland er i fuld gang med kampagner, der skal minde borgere om at ringe til egen læge, hvis der opstår akut skade eller sygdom, som ikke kræver et 112-opkald.