Skip to main content

Skal det være lægearbejde at bestille en kikkertundersøgelse af mavesækken via komplicerede it-systemer og siden registrere, at undersøgelsen er bestilt og udført?

Eller er det en opgave, der med fordel kan overlades til andre faggrupper på hospitalet?

Ledelsen på Gentofte Hospital er nu gået i tænkeboks for at finde ud af, om en række registreringsopgaver kan løses anderledes, så lægerne kan få mere tid til patienterne.

Initiativet er det første synlige resultat af en serie møder med hospitalets læger - affødt af et åbent brev til ledelsen i Region Hovedstaden.

Over 2.600 læger har efterhånden skrevet under på en protest mod, hvad der opfattes som et tiltagende registreringstyranni i det danske sundhedsvæsen. Og det er en protest, man som ledelse ikke kan sidde overhørig, siger direktøren på Gentofte Hospital, Eva Zeuthen Bentsen.

Hospitalet har på baggrund af den offentligt tilgængelige navneliste indkaldt samtlige af deres læger, som har skrevet under på protesten, til et møde med deres lokale afdelingsledelse og hospitalets direktion.

»Vi vil gerne have en åben diskussion af, hvordan vi kan imødekomme den kritik, vores læger nu har rejst. Omvendt håber vi, at medarbejderne også ser det som en kærkommen lejlighed til at mødes med deres direktion. I dette tilfælde for at diskutere de udfordringer, der er på både kvalitets og it-området«, siger Eva Zeuthen Bentsen.

Ledende overlæge på Medicinsk Afdeling F, Ole Hamberg medgiver, at mødeindkaldelsen i første omgang blev mødt med nogen skepsis i den 17 mand store overlægegruppe på hans afdeling.

»Tør vi nu skrive under på lignende protester i fremtiden?« var de typiske reaktioner.

Fem overlæger, to reservelæger - herunder Yngre Lægers tillidsmand - samt en ph.d.-studerende endte med at deltage i mødet på Medicinsk Afdeling F, som med Ole Hambergs ord foregik i en positiv og konstruktiv atmosfære.

»Vi var enige om at genvurdere opgavefordelingen og se på, om forløbet i speciallægekonsultationen kan tilrettelægges mere hensigtsmæssigt. Mange speciallægers frustrationer bunder i, at vi har for lidt tid med patienten. Her i vores ambulatorium har vi afsat 15 minutter til hver patient, men den reelle kontakttid er maks. fem minutter. Resten af tiden går med at gennemgå journalen, se diverse undersøgelsessvar og siden bestille nye undersøgelser. Det er alt sammen meget tidkrævende it-opgaver, fordi man skal logge sig ind og ud af forskellige systemer. Samtidig har vi på Region Hovedstadens hospitaler været ramt at store it-nedbrud. Det kan f.eks. tage flere minutter, før man kan kalde et blodprøvesvar frem på sin skærm. Og så er de 10 minutter hurtigt gået,« fortæller Ole Hamborg.

Overlæge Anne Haaber, Medicinsk Afdeling F, er én af de læger, der havde skrevet under på brevet, og som deltog i mødet på sin afdeling.

»Jeg blev lidt betænkelig, da det i første omgang kun var de læger, som havde skrevet under, der var inviteret til mødet. Men jeg oplevede, at direktionen var lydhør over for vores kritikpunkter og indstillet på at imødekomme vores ønsker om mindre tid foran computeren og mere tid til patienten, hvor det er muligt.

Jeg er personligt meget interesseret i kvalitetsarbejdet og stolt over, at vi har fået så gode akkrediteringer her på stedet. Men vi foretager en masse dokumentation alene for dokumentationens skyld, og det er med til at kvæle os i dagligdagen. Hvorfor er det f.eks. nødvendigt, at jeg skal skrive mit navn tre gange, - samt min titel og mit telefonnummer - hver gang jeg skal bestille en CT-skanning til en patient?«