Skip to main content

»Når man er i en konflikt, føler man sig godt nok meget alene«

Konflikter med patienter opstår i alle lægehuse, og netop håndtering af konflikter var emnet for et personalekursus mandag formiddag.
Kursusleder og konsultationssygeplejerske Lisa Piontek og psykolog og sygeplejerske Lone Fischer står sammen for personalekurset “Konfliktens væsen – håndtering i teamet” (foto: Claus Boesen)”
Kursusleder og konsultationssygeplejerske Lisa Piontek og psykolog og sygeplejerske Lone Fischer står sammen for personalekurset “Konfliktens væsen – håndtering i teamet” (foto: Claus Boesen)”

Bodil Jessen boj@dadl.dk

17. nov. 2021
2 min.

Oplever I trusler eller krænkelser fra borgerne?

Psykolog og sygeplejerske Lone Fischer kigger ud over forsamlingen af kursister.

Flere svarer bekræftende. En forklarer, at der kan opstå konfrontationer, når hostende patienter ikke længere bare kan dukke op på grund af COVID-19. Patienterne føler sig afviste og magtesløse. Og de kan blive vrede på hende, der sidder i skranken.

Konflikter opstår i menneskelige relationer, og det er vigtigt at lære, hvordan man kan komme ud af en konflikt på en god måde, forklarede Lone Fischer.

»Hvor der er mennesker, er der konflikter. Det er en del af livet, for vi mennesker har forskellige synspunkter og opfattelse af virkeligheden. Når en konflikt eskalerer, mister vi 40-50 procent af vores kognitive kapacitet, følelserne tager over, og vi får tunnelhørelse og tunnelsyn og er tilbøjelige til at få en indsnævret og forvrænget virkelighedsopfattelse«.

Lone Fischer fortalte om konfliktoptrappende og -nedtrappende sprog, om konflikttrappen, om forebyggelse og efterbearbejdelse af konflikter, og om mulige handlestrategier når man er blevet del af en konflikt.

»Konflikter må aldrig blive et individuelt problem. Når én er ramt, er vi alle ramt. Det er et arbejdsmiljøproblem, og det er hele arbejdspladsens ansvar, for vi kan alle komme til at opleve konflikter med svære borgere«, forklarede Lone Fischer.

Praksissygeplejerske Diana Mortensen fra Tim Lægehus var taget med på kurset for at få gode redskaber til konfliktnedtrapning:

»Som praksispersonale er vi jo i front og oplever en meget bred patientskare. Jeg synes, jeg oplever, at vi nogle gange kan være tilbøjelige til at blive konfliktsky og trække os, og derfor synes jeg, at det er rigtig godt at lære om for eksempel konfliktnedtrapning, så både vi selv og patienten kommer ud af konflikten med værdighed«.

Som sekretær er Karina på øretævernes holdeplads, og hun oplever da også dagligt at blive overfuset af patienter. Derfor vil hun helst ikke have sit efternavn med i artiklen.

»Jeg har været på flere konfliktkurser, og jeg synes, det er godt lige at få genopfrisket redskaberne. For når man sidder der i kampens hede, kan det være svært lige at holde hovedet koldt. Jeg synes også, det er godt at høre de andres historier – at høre, at man ikke er den eneste, der kommer ud for det. For når man er i en konflikt, føler man sig godt nok meget alene«.