Skip to main content

(Nogle) ambulancelæger får bedre forsikring

Journalist Klaus Larsen

2. nov. 2005
5 min.

»En million kroner? For et lægeliv? Det er slet ikke nok«.

For Mette Worsøe og de andre FAYL-forhandlere har der været noget déja-vu over den tilbagevendende samtale, der altid dukker op ved overenskomstforhandlingerne: »Så er der lige det med forsikringen af læger under udrykning eller patienttransport med ambulance eller fly ...«

»Det bliver alt for dyrt«

Det har længe været en sten i skoen for de yngre læger, at deres familier eller de selv skal spises af med en skaldet million, hvis det utænkelige sker, at ambulancen kører galt eller ambulanceflyet forulykker, og man selv bliver slået ihjel eller 100 procent invalid.

»Vi tager det op med Amtsrådsforeningen hver eneste gang, vi forhandler overenskomst«, siger formanden for FAYL's Overenskomst- og Aftaleudvalg, Mette Worsøe. »En million er ikke nok!«

Her er det, Amtsrådsforeningens forhandlere plejer at blive fjerne i blikket og svare, at det er også lige meget, men det er altså, hvad der er råd til. Og hvis man vil have mere, må man tage det op ude i de enkelte amter, når man alligevel skal forhandle Ny Løn.

Men herude lyder omkvædet, at desværre, vi kan ikke tilbyde noget bedre. Amterne er, må man forstå, selvforsikrende. Det betyder, at de sparer forsikringspræmien, men til gengæld selv må til lommerne, når ting går galt. Så det vil blive meget dyrt for amterne. Frygtelig dyrt. Og desuden: Hvis lægerne eller deres efterladte skal have mere, så kommer de andre faggrupper også rendende med lignende krav.

Men hvor dyrt vil det egentlig blive?

Ingen i FAYL's sekretariat husker et tilfælde, hvor en læge er omkommet ved en ambulance-ulykke, men henviser til at spørge hos Lægernes Pensionskasse:

»Vi beskæftiger os ikke med dødsårsager«, forklarer pensionskassens aktuar, Gyrithe Grindsted.

»Vi udbetaler bare det, der skal udbetales ved dødsfald«, siger hun.

Er der derimod tale om førtidspensionering, er pensionskasser meget omhyggelige med at føre statistikker. Men selv om hun har været aktuar i Lægernes Pensionskasse siden 1984, kan Gyrithe Grindsted ikke lige mindes, at hun nogen sinde har hørt om en pensioneringssag, der skyldtes invaliditet efter en ambulanceulykke.

»Og sådan en sag ville jeg formentlig kunne huske. For det er overhovedet ret sjældent, at vi har trafikulykker som invaliditetsårsag«, oplyser hun.

Falck: ekstremt sjældent

Men måske vil omkostningerne stige. For ambulanceudrykninger er ifølge Berlingske Tidende (13. oktober 2002) blevet noget mere risikable i de senere år: Bilister kører mere hensynsløst, og respekten for sirener og blå blink hører fortiden til, siger korpslæge i Falck, Svend Trautner til avisen.

Foreløbig har bilisternes tiltagende egoisme dog ikke resulteret i tilskadekomne eller døde ambulancelæger eller andet personel.

Vicedirektør i Falcks Redningskorps, Ole Qvist, kan huske én alvorlig ulykke fra de sidste ti år, som førte til død og invaliditet for ambulancepersonale.

Ulykker og påkørsler forekommer, men bortset fra knubs og kvæstelser - som ganske vist også i nogle tilfælde har medført langtidssygemeldinger og rehabilitering - mindes han ikke andre ulykker med dødsfald eller invaliditet som resultat. Og Falck tegner sig dog for 85 procent af alle ambulancekørsler i Danmark.

Han vil dog gerne lige spørge i korpsets sikkerhedsudvalg og lover at vende tilbage. Det gør han med denne melding:

»Jeg har lige talt med én, som har haft 25-års jubilæum hos Falck og har siddet i sikkerhedsudvalget det meste af tiden. Og han kan heller ikke huske flere dødsulykker, eller ulykker, der medførte invaliditet«, siger Ole Qvist.

»Man kan vist godt konkludere, at de rigtig alvorlige ulykker heldigvis forekommer ekstremt sjældent«.

Pris for helt amt: 20.000 kr.

Selv om fatale eller pensionsudløsende ambulanceulykker altså højst forekommer med ti års mellemrum, kan amterne selvfølgelig godt anlægge et pessimistisk syn og lægge til grund, at der vil ske en dramatisk stigning i de kommende år - med flere erstatninger til følge. Men så kunne man måske fravige princippet om selvforsikring, hvad ambulancepersonale angår?

Det har de nu gjort i Ringkjøbing Amt, som hermed skærer igennem flere års akkumuleret udenomssnak.

»Vi har tegnet en kollektiv ulykkesforsikring på fire millioner kroner«, siger kontorchef i amtet, Lars Oppenhagen.

»Det er en klækkelig forhøjelse i forhold til det erstatningsbeløb på en million, som overenskomsten giver.«

Men så kommer alle de andre faggrupper vel også bare rendende og forlanger den samme dækning? Det kan blive frygtelig dyrt!

»Ordningen dækker alle, der er beskæftiget med ambulancekørsel«, svarer Lars Oppenhagen.

»Både de, der er omfattet af de kollektive ulykkesforsikringer via deres overenskomster, og de, som ikke er dækket gennem overenskomsten«, siger Lars Oppenhagen.

Forsikringen er tegnet gennem kommunernes gensidige forsikringsselskab, Kommuneforsikring. Den koster 20.000 kroner om året og dækker ca. 36 medarbejdere, som er beskæftiget med eller berørt af ambulancekørsel - herunder yngre læger og tjenestemandsansatte overlæger.

»Det begyndte egentlig med, at de tjenestemandsansatte overlæger som en betingelse for at gå ind i vagtordningen stillede krav om, at deres forsikring blev forhøjet. De har jo ikke vagtforpligtelse, når de er tjenestemandsansatte«, forklarer Lars Oppenhagen.

Amtet besluttede at skære igennem og kontaktede Kommuneforsikring, der ganske vist ikke var vant til at strikke gruppeforsikringer sammen uden for overenskomstområdet, men som efter nogen forhandling indvilligede i at tegne den nye ordning, som efter aktuarmæssige beregninger blev prissat til 20.000 kroner om året.

Selv om Ringkjøbing Amt er et yderamt med mange og lange ambulancetransporter, kan Lars Oppenhagen ikke mindes tilfælde, hvor ambulancepersonale i amtet er blevet dræbt eller invalideret på jobbet. Han formoder, at det er dét, der afspejler sig i den lave pris.

Ønsket om en bedre forsikring blev rejst af lægerne i forbindelse med forhandlingerne om Ny Løn i februar, men den nye ordning er ikke indgået som en aftale med personaleorganisationerne.

»Det er faktisk et personalepolitisk tiltag«, siger kontorchefen.

»Dvs., det er os, der giver den bedre forsikringsdækning. Det betyder også, at vi kan opsige den ensidigt, hvis vi kunne finde på det. Men det ville dog være sindssygt«.

Sygeoverenskomsten om forsikring ved ambulancetransporter

I tilfælde, hvor læger tjenesteligt deltager i ambulancetransporter med bil eller flyvemaskiner, tegnes der en rejseforsikring, der giver dækning på 1.000.000. kr. ved død eller ulykke.