Skip to main content

Nu skal varen leveres

Formand for Lægeforeningen Mads Koch Hansen

4. mar. 2011
3 min.



Det er blevet, som vi har ønsket det. I hvert fald på de store linjer. De seneste år har politikerne faktisk i høj grad lyttet til lægerne. Vi har fået en specialeplan, som i de kommende år vil samle den specialiserede behandling på færre afdelinger, og vi har fået en sygehusplan, som skal sikre, at vi bl.a. får de nødvendige tidssvarende sygehuse.

Det er ubetinget godt. For der er ikke tvivl om, at kvaliteten bedres, når vi samler behandlingerne på færre matrikler. Men samtidig ligger der en forpligtelse på sundhedsvæsenet til at kunne dokumentere, at det faktisk forholder sig sådan. Hvis vi som læger har argumenteret for, at forældre skal køre længere for at få deres barn indlagt på en børneafdeling, eller at der er fornuft i at operere kræftpatienter mange hundrede kilometer fra deres hjem, skal vi kunne vise resultater. Ellers risikerer vi, at befolkningen primært opfatter ændringerne som serviceforringelser.

Derfor er det afgørende, at både ledelse og medarbejdere i de kommende år holder fokus på at levere den nødvendige kvalitet. Det skal afspejle sig i overlevelsesstatistikkerne for folkesygdomme som kræft og hjertelidelser, at sundhedsvæsenet har fået de rigtige rammer. Slut med halvflove resultater fra Det Nationale Indikatorprojekt (NIP), som afslører, at det på mange sygehuse kniber med at leve op til de mål, der skal nås, hvis kvaliteten skal løftes.

Det går ikke, at der fortsat fra region til region er forskelle på, hvordan skizofreni og apopleksi gribes an. Eller at mange patienter med kronisk obstruktiv lungesygdom ikke får de årlige undersøgelser af ryge- og ernæringsstatus, som hører med, hvis behandlingen skal være optimal. Det må vi se i øjnene og gøre noget ved.

Produktivitet er vigtig, men det er de gode resultater, som skaber den arbejdsglæde, der for de fleste får benene ud over sengekanten om morgenen. Derfor ligger der en meget vigtig opgave hos ledelser på afdelinger og sygehuse i at styrke det faglige engagement hos medarbejderne.

Det er ledelsernes ansvar at sikre, at NIP-data ikke blot diskuteres, men også følges op af konkret handling. Det er også ledelsens ansvar at fastholde vigtigheden af, at nationale kliniske vejledninger efterleves, og at der aktivt følges op på fejl og andre utilsigtede hændelser.

I en tid med nedskæringer og omrokeringer er det en ekstra udfordring at holde fast i, at det kræver både tid og de rigtige redskaber at udvikle og dokumentere kvalitet. Det er bestemt ikke en opgave, som løses med et fingerknips, og derfor er det også afgørende, at der på alle niveauer er forståelse for, at det kræver resurser.

I dag er det først og fremmest produktivitet, som giver økonomisk bonus. Kvalitet bør veje mindst lige så tungt, og derfor bør de afdelinger, som går forrest, belønnes økonomisk. F.eks. hvis de er gode til at forebygge liggesår eller infektioner.

For dårlig kvalitet er dyr. Ikke kun i menneskelig lidelse, men også i udgifter til ekstra indlæggelser. Det bør ligge i baghovedet hos forhandlerne fra både regeringen og regionerne i de økonomiforhandlinger, som sætter betingelserne for sundhedsvæsenet næste år.