Skip to main content

Ny model hjælper »mangegangsbesøgende«

Journalist Johan Erichs, johan.erichs@swipnet.se

31. okt. 2005
3 min.

Tre ud af 100 patienter, som henvender sig til Länssjukhuset i Kalmar er såkaldte mangegangsbesøgende, dvs. patienter, som på under et år kommer ind til akut behandling fire gange eller derover. Det er kendetegnende for denne patientgruppe, at deres problemer ofte ikke er medicinske men af anden karakter.

I Kalmar var der 542 mangegangsbesøgende i 2003 svarende 13 pct. af samtlige skadestuebesøg, fortæller Peter Åkesson, chef for skadestuen på Länssjukhuset i Kalmar.

Projektet blev påbegyndt den 1. november 2004. Det primære formål er at forbedre behandlingskvaliteten og dermed også de mangegangsbesøgendes livskvalitet. Flertallet af de mangegangsbesøgende er kroniske patienter, som lider af f.eks. obstruktiv bronkitis eller hjertesvigt, og som samtidig er diagnostiseret med depression. Aldersfordelin-gen er jævn med en vis overvægt af patienter over 70 år; kønsfordelingen er ligelig, og personerne kommer fra alle sociale lag.

Smerte er det mest almindelige symptom, når en person fra gruppen af mangegangsbesøgende kommer ind til akut behandling. Baggrunden for det akutte besøg er også, at de pga. smerter føler, at deres selvstændighed er truet, fortæller Peter Åkesson.

Gruppen af mangegangsbesøgende i Kalmar havde i 2003 i gennemsnit 15 skadestuebesøg pr. patient.

Bedre behandling

Dagen efter at en mangegangsbesøgende er blevet indlagt, tager en plejegruppe sig af patienten.

Den gruppe, som har til opgave at klarlægge de væsentligste aspekter af patientens livssituation med henblik på at udarbejde en fremtidig behandlingsplan, består af en psykiater, en farmaceut, en arbejdsterapeut og en sygeplejerske.

Efter gennemgangen udarbejdes der en behandlingsplan for patienten.

Det er patientens praktiserende læge, der har ansvaret for, at behandlingsplanen bliver fulgt. Når alle data samles hos en behandler, øger man chancen for at gennemføre en planlagt behandling med kontinuitet.

De indledende projektevalueringer viser, at størstedelen af de patienter, som vi hidtil har været i kontakt med og behandlet (17 personer), oplever en uforandret eller forbedret behandlingssituation sammenlignet med tidligere, mens nogle få synes, at den er blevet dårligere.

»De fleste patienter siger dog, at de er glade for, at vi stiller spørgsmål, som drejer sig om andre ting end netop det symptom, som de har søgt behandling for«, siger Peter Åkesson.

Kraftigt fald

Evalueringerne viser desuden, at de mangegangsbesøgendes skadestuebesøg er blevet reduceret til en fjerdedel i løbet af de første tre måneder. Ud over de ekstra omkostninger til en halvtids psykiaterstilling bliver projektets budget overholdt. Og plejepersonalet er entusiastiske omkring projektet.

Projektets tilknyttede sygeplejersker siger, at det er tilfredsstillende at kunne arbejde mere i dybden med patienterne frem for at måtte nøjes med at »ridse i overfladen«.

Projektet løber frem til den 1. november 2005.

»Hvis det viser sig, at de positive tendenser for mangegangsbesøgende varer ved, skal projektet gøres permanent. Nytænkning er vigtigt for akutbehandlingen - at vi samler forskellige professioner for at kunne foretage en samlet bedømmelse med det formål at identificere andre problemer end de rent medicinske og med en forbedret behandlingskvalitet som resultat«, siger Peter Åkesson.