Skip to main content

Nye regler giver klager

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

18. feb. 2011
2 min.

Hos det helt nye Patientombud i København er der nu registeret 24 konkrete klager over, at patienter fra årsskiftet selv skal betale for at få fertilitetsbehandling eller blive steriliseret.

Problemet er, at brugerbetalingen blev indført fra nytår næsten uden overgangsperiode, og at det blev behandlingstidspunktet, der blev afgørende for, hvornår patienten skulle betale - ikke det tidspunkt, vedkommende var blevet henvist på.

Det skabte både forvirring og irritation. Især hos mændene.

»De fleste handler om sterilisation«, siger sundhedsdirektør i Region Nordjylland, Jens Winther Jensen, om klagerne. Alene i det nordjyske er der indløbet 25 klager til regionen. Det er uvist, hvor mange af dem går videre til Patientombuddet, men det siger noget om omfanget.

Klagerne går ud over regionen, både økonomisk og imagemæssigt.

Det koster således regionen 10.850 kroner, hver gang en borger klager til Patientombuddet. Det er i nogle tilfælde mere end de indgreb, som klagen handler om. For eksempel koster en sterilisation af en mand 8.457 kroner.

»Men problemet er først og fremmest, at der er en række patienter, som føler, at de er blevet behandlet dårligt«, siger Jens Winther Jensen, som også erkender, at regionen selv tog den kommende lovgivning lovlig meget for givet, da den informerede patienterne.

»Vi har jo sagt til nogle patienter, at vi formodede, at der ville blive en overgangsordning, eller at henvisningstidspunktet ville blive afgørende. Det må vi lære af og sørge for at være mere forsigtige i vores information«, siger Jens Winther Jensen.

»Vi vil sikre, at de patienter, der klager, får mulighed for at få genskabt tilliden til vores sygehuse gennem en ordentlig behandling af deres klage. Ligegyldigt om klagen så skyldes informationen fra sygehusene eller selve lovgivningen«, siger han.

Hos Patientombuddet siger direktør Steffen Egesborg, at den gennemsnitlige behandlingstid for klager p.t. er på et år.

»Men der er meget stor forskel på klager. De komplicerede tager selvfølgelig længere tid. Rettighedsklager, som disse her er, kan formentlig afgøres hurtigere. Jeg synes, det ville være rart for alle parter at få dem opprioriteret, så vi kan få afklaret retstilstanden. Jeg vil mene, at vi kan afgøre dem i løbet af foråret«, siger han.