Skip to main content

Nyt akutsystem fik dårlig start

Region Hovedstaden kalder deres nye ordning for "en kæmpe succes". Medier skriver om kaos, ventetid og mangel på personale. Læs her alle avisernes historier om problemer med Region Hovedstadens nye akutsystem.

2. jan. 2014
2 min.

Ny adgang til akutmodtagelser. Og nyt vagtlægesystem i Regio Hovedstaden.

Fra årsskiftet skal man ringe til en akuttelefon på nummeret 1813, før man møder op i en akutmodtagelse i Region Hovedstaden.

Trods ni måneders intensive forberedelser og oplysningskampagner havde Region Hovedstaden regnet med, at en tredjedel af borgerne ville glemme at ringe på det nye nummer, og det er telefonerne derfor bemandet efter.

Derfor ser koncerndirektør i regionen, Svend Hartling, det som noget positivt, at akuttelefonerne er så overophedede, at ingen kan komme igennem.

"Vi har faktisk en kæmpe succes, som vi har undervurderet, nemlig at folk har fulgt den kampagne, vi har ført, for at folk ringer, før de møder op på akutmodtagelsen. Det gør, at vi rent telefonmæssigt ikke kan følge med", siger Svend Hartling til pol.dk.

Den positive udlægning af det nye akutsystem deles dog ikke alle.

1. januar var der kæmpe kø for at komme igennem til vagtlægen. Fakisk blev mange af en elektronisk telefonsvare bedt om at ringe igen senere.

Ugeskriftet har her samlet en lang perlerække af historier, der forholder sig til regionens nye akutsystem.

Pol.dk: Tidligere vagtlæge kalder telefonkaos "fuldstændig sindssygt"

Pol.dk: Nyt akutsystem beder syge om at ringe tilbage

Jp.dk: 99 ubesatte lægevagter på 14 dage

Jp.dk: Kaos hos ny akutmodtagelse

eb.dk: Jeg tør ikke ringe 112

eb.dk: Rasende borgere om nyt 1813: Det er et dårligt system

b.dk: "Vi undervurderede hvor mange der ville ringe 1813 i dag"

b.dk: Ekstra sygeplejersker indkaldt til udskældt akuttelefon