Skip to main content

Øget behov for tutorpraksis

Af Gorm Jensen & Roar Maagaard, uddannelseskoordinatorer i almen medicin – og tutorlæger

2. nov. 2005
3 min.

For godt 25 år siden var det alene nogle få praksis med særligt uddannelsesinteresserede læger, der lukkede op for yngre kolleger, der ville opleve almen praksis indefra. Det store spring kom omkring 985, da alle cand.med. er blev anbefalet seks måneder i praksis for at færdiggøre turnustjenesten, opnå ret til selvstændigt virke som læge og tilladelse til en fortsat klinisk uddannelse. Fra 1991 blev det et krav.

Der er nu hele tiden mange hundrede yngre læger under uddannelse i almen praksis, dels som praksisreservelæger (ca. 700 årligt – stiger i løbet af kort tid til ca. 800 årligt), dels som introduktions- og uddannelsesamanuenser som led i specialeuddannelsen i almen medicin (180 blokstillinger årligt stigende til 200 fra 2004). I dag er de specialeuddannelsessøgende i praksis i ét år, men når den nye uddannelse meget snart iværksættes (jf. artiklen i Ugeskrift for Læger nr. 11/03), vil den samlede tid i praksis øges til 2½ år. Om kort tid vil behovet for uddannelsespladser altså se således ud:

800 praksisreservelæger a ½ år = 400 pladser

200 specialeuddannelsessøgende a 2½ år = 500 pladser.

Når dertil kommer, at der skal kalkuleres med et lille overskud af introduktionsstillinger i den nye specialeuddannelse, og at der uvægerligt vil blive enkelte »spildte, uddan- nelseslæge-frie« måneder i den enkelte tutorpraksis, er resultatet, at vi skal have op imod 1.000 uddannelsespladser i almen medicin!

Det er for mange praktiserende læger blevet hverdag, at deres praksis er uddannelsessteder – og fremover bliver det sådan for næsten alle! Ovenstående beregning medfører, at alle praksis får en uddannelsesopgave at løfte – og at flermandspraksis må overveje hvorledes, der kan være flere uddannelseslæger i deres praksis samtidig.

Så det er nu, I skal melde jer som tutorlæger!

Det første store spring kommer i løbet af det kommende år, det næste i 2007-2008.

Som eksempel har vi regnet på det samlede behov for uddannelsespladser i almen praksis i Fyns Amt og i Århus Amt (se Tabel 1).

Der er overalt i landet behov for flere tutorlæger – meget snart! I visse egne af landet er behovet meget påtrængende, specielt i hovedstadsområdet. P.L.O. og DSAM planlægger at udsende et hæfte til alle praktiserende læger med afklaring af forskellige spørgsmål vedr. tutorlægefunktionen – og med en opfordring til at blive tutorlæge.

I alle amter er der ansat uddannelseskoordinatorer i almen medicin (en oversigt findes på www. dsam.dk), og disse koordinatorer er behjælpelige med afklaring af spørgsmål og gode råd til nye tutorlæger. Der gives pædagogisk og anden hjælp via møder/kurser til nye og nuværende tutorlæger i de fleste amter.

Manglen på praktiserende læger er efterhånden en realitet overalt – og det er derfor en fælles opgave for såvel praktiserende læger som for amter at søge at afhjælpe denne mangelsituation.

Første skridt må være at sikre uddannelsen af nye kolleger. Derfor bør vi stille op som tutorlæger, og amterne bør vise medansvar ved at hjælpe med til, at dette er praktisk og økonomisk muligt. Visse amter støtter nu etablering af nye tutorpraksis via § 2-aftaler. Der er specielt i hovedstadsområdet behov for meget hurtige initiativer af lignende eller innovativ art.

Til vores kolleger: I skal dog først og fremmest melde jer som tutorlæger fordi det er sjovt, inspirerende og spændende at have en engageret ung læge som kollega i praksis. Vi taler af mange års erfaring – og har talrige positive tilbagemeldinger fra nuværende tutorlæger. Join now!