Skip to main content

Opslag af lægestillinger i amterne og i H:S

Karsten Nielsen

2. nov. 2005
3 min.

Den 15. februar i år aftaltes det på et møde mellem formændene for de amtslige sundhedsudvalg og amtssundhedsdirektørerne samt formanden for H:S' bestyrelse og H:S' administrerende direktør, at man fra den 15. marts i år var forpligtet til at annoncere lægestillinger udelukkende på amternes nyoprettede jobportal for ledige lægestillinger.

Det kan undre, at man har besluttet at gøre det til en gensidig forpligtelse kun at anvende ét medium til at annoncere i, i stedet for at fortsætte den delegation, man hidtil har givet sygehuse eller afdelinger, så de kan vælge at annoncere, hvor de finder det mest effektivt. FAS har hidtil anset det for givet, at arbejdsgiverne var interesseret i at sikre, at alle potentielle ansøgere blev opmærksom på stillingsopslag, så man kunne få den bedst kvalificerede ansat, men det har den gensidigt forpligtende aftale den 15. februar rejst berettiget tvivl om.

Lægeforeningen har for længe siden tilbudt Amtsrådsforeningen og amterne et samarbejde om JOBBASEN, hvor alle stillingsopslag til Ugeskrift for Læger offentliggøres, så snart de modtages, men det har Lægeforeningen aldrig fået svar på.

Når FAS' medlemmer ansættes i amterne og i H:S, er arbejdsgiveren ansvarlig for, at ansættelsen sker i overensstemmelse med overenskomster og aftaler, der er indgået med FAS. Denne kontrol gennemfører FAS, inden stillinger offentliggøres i Ugeskriftet, og dermed er arbejdsgiveren fri for risikoen at blive idømt bod for overtrædelse af overenskomsten. Og FAS' medlemmer kan trygt tage ansættelse i den pågældende stilling.

Denne sikkerhed forsvinder fra den 15. marts, fordi FAS ingen mulighed har for at gennemføre annoncekontrollen på Lægejob.dk. Det betyder, at FAS efterfølgende må indklage arbejdsgiveren for brud på overenskomsten, hvis ansættelsen ikke sker efter de aftalte regler. Og det betyder, at medlemmerne skal indhente FAS' godkendelse, inden man tager ansættelse i en stilling som overlæge, når den ikke har været underkastet stillingskontrollen ved at være offentliggjort i Ugeskriftet. Det er baggrunden for § 7 i de kollegiale regler, som overtrædes, hvis man undlader at give delforeningen adgang til at sikre sig, at ansættelsen er i overensstemmelse med overenskomst og aftaler.

Denne efterfølgende kontrol vil FAS gennemføre, men i forhold til den nuværende ordning vil den blive mere besværlig og tage længere tid. Det er f.eks. aftalt, at der skal foreligge en stillingsbeskrivelse for overlægestillinger. Hvis FAS efterfølgende skal rekvirere en sådan fra arbejdsgiveren, som ikke har udleveret den til en ansøger, der søger om FAS' godkendelse af en ansættelse, vil det kunne tage lang tid.

Erfaringerne med elektroniske jobbaser har hidtil været generelt dårlige, og derfor har Lægeforeningen holdt fast ved, at offentliggørelsen sker både på papir og på Internettet. FAS finder, at Amtsrådsforeningens og amternes produkt, som alene er internetbaseret, derfor er for dårligt som et effektivt medium for annoncering af lægestillinger. På den baggrund er det kritisabelt, at man pålægger hinanden og egne medarbejdere forpligtelsen til kun at bruge dette.

Den kommende periode kan blive kaotisk, når den effektive formidling af lægestillinger, som Ugeskriftet og Jobbasen, nu Stillingsbanken, har stået for, forsøges aflivet. Det er dog FAS' håb, at man hurtigt vil finde frem til ny formidling, hvor kvalitet, sikkerhed og hurtighed igen er afgørende.