Skip to main content

Overenskomstforhandlinger mørklagt

Mette Worsøe, formand for FAYL's Overenskomst- og aftaleudvalg

2. nov. 2005
2 min.


Tavshedspligt i henhold til forligsmandsloven

(Lov om mægling i arbejdsstridigheder)

§ 13.

Det er forbudt at udstede erklæringer eller føre vidner om, hvad der af parterne oplyses eller foreslås under de af en forligsmand eller en mæglingsmand ledede forhandlinger, medmindre dette vedtages af begge parter, og det drejer sig om bestanddele af forliget, eller mæglingsmandens erklæring afgives i henhold til § 8, stk. 5.

.

Sammenbruddet i de amtskommunale overenskomstforhandlinger, der blandt andet omfatter yngre lægers sygehusoverenskomster med Amtsrådsforeningen og H:S, medførte at forligsinstitutionen blev inddraget den 25. februar, hvor der blev afholdt et indledende/orienterende møde. På det efterfølgende møde den 27. februar besluttede parterne, at både de generelle (altså KTO-forhandlingerne) og de specielle (FAYL's egne) forhandlinger genoptages i forligsinstitutionens regi.

Dette er en helt ny situation. Det er aldrig før sket, at forligsinstitutionen inddrages så tidligt og i de generelle forhandlinger.

Skærpet tavshedspligt

Forligsmandens indgriben i overenskomstforhandlingerne på det amtskommunale område og i H:S betyder, at forhandlerne i henhold til forligsmandsloven er underlagt en skærpet tavshedspligt, og at det kun er forligsmanden, der må referere fra forhandlingerne. Der må altså ikke refereres fra nogen forhandlingsmøder.

Forligsmandsloven

Baggrunden for forligsmandslovens bestemmelse om skærpet tavshedspligt er blandt andet beskrevet af Peer Schaumburg-Müller i »Forligsmandsloven, Lov om mægling af arbejdsstridigheder«:

»Bestemmelsen må forstås således, at parterne ikke må oplyse om forhandlinger i forligsinstitutionen. Oplysninger til dagspressen om forhandlingernes forløb vil være i strid med bestemmelsen. Bestemmelsen skal sikre at parterne under mæglingsforhandlingerne for forligsmanden, eller en mæglingsmand, udpeget i henhold til forligsmandsloven, kan udtale sig frit, hvilket ikke mindst forligsmanden er interesseret i.

På det rent formelle plan får pressen fra forligsmanden dagligt besked om forhandlingerne, ligesom forligsmanden via telefax over for pressen offentliggør f.eks. udsættelser af varslet arbejdsstandsning eller mæglingsbestræbelsernes afslutning. Det af forligsmanden fremsatte mæglingsforslag må han dog ikke offentliggøre uden begge parters samtykke, medmindre arbejdsstandsning finder sted og han har afsluttet sin virksomhed.

Selv med begge parters samtykke er det alene bestanddele af forliget samt evt. mæglingsmandens bemærkning, der kan offentliggøres. Andre oplysninger fra forhandlingerne kan ikke offentliggøres«.

Tavshed fra FAYL

Bestyrelsen kan som konsekvens af dette ikke informere medlemmerne yderligere om forhandlingerne, hverken via Ugeskriftet eller hjemmesiden, før der foreligger et forlig eller en mæglingsskitse. Der henvises i stedet til de informationer, der måtte udgå fra forligsinstitutionen til dagspressen.