Skip to main content

På skolebænken igen

Journalist Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

19. nov. 2007
3 min.

Det svirrer med ord som »kvalitets-tsunami« og udtryk som »vi må tage magten tilbage fra djøferne« på Copenhagen Business School (CBS) en eftermiddag i sidste måned.

Lektor og Direktør for CBS Learning Lab, Ib Andersen, og adjunkt og studieleder, Morten Knudsen, fra Institut for Organisation er i færd med at lede en diskussionslysten seance, der er led i institutionens Master of Health Management (MHM)-uddannelse.

Det handler om spørgsmål såsom »hvilke udfordringer møder den kvalitets- og innovationsengagerede sygehusledelse, og hvordan kan de angribes?«, og »er regeringens kvalitetsreform en skjult privatisering?«

Debatten indebærer nærmest automatisk, at der udveksles en del erfaringer, perspektiver og viden fra sundhedsvæsenets forskellige dele. Hospitalsplaner, akutberedskab, kvalitetsmodeller, ventetidsgaranti mm. kommer op at vende hele tiden.

Et par finker ryger også af panden. En deltager noterer således spidst, at den megen positive karma omkring Vejle Sygehus i øjeblikket er »medieskabt«.

Hvilket repræsentanter fra netop Vejle naturligvis bestrider.

Politiske spil

En håndfuld læger er blandt deltagerne og repræsenterer altså en tendens hen imod, at læger lærer at lede på professionel vis i en akademisk sammenhæng. Den er meget anderledes end lægernes egen baggrund.

»Hele den samfundsvidenskabelige tilgang er meget berigende«, siger en af de deltagende læger, klinikchef Allan Kofoed-Enevoldsen fra Falck Rehab i Varde.

Han noterer sig især den politiske sammenhæng, som sundhedsvæsenet er placeret i, og som lægerne måske ikke altid er så gode til at operere i.

»Man får indsigt i de spil, der kører«, siger Allan Kofoed-Enevoldsen.

Politiske spil er der mange af lige i øjeblikket med alle de omvæltninger, sundhedsvæsenet er midt i eller står over for lige nu. Det understreger behovet for ledelse, mener lektor Ib Andersen.

»I et stabilt, hierarkisk system er der ikke det store behov for ledelse. Fordi alt nu bliver splittet op, og der er mange ændringer, er der behov for ledelse«, siger han.

Bedre kommunikation

Øget politisk forståelse går igen hos flere læger, der gennemgår eller har gennemgået en MHM uddannelse eller lignende forløb. Men der er andre aspekter - f.eks. i forhold til personaleledelse.

»Man lærer spillereglerne. På personalemøderne hver mandag tænker jeg mig nu mere om. Jeg er mere bevidst om, at det jeg siger, kan sætte bekymringer i gang. Jeg er blevet mere opmærksom på god kommunikation«, siger ledende overlæge Dorthe Gylling Crüger fra klinisk genetisk afdeling på Vejle Sygehus som eksempel på en praktisk forskel, som studierne har gjort.

Efter hendes mening måtte der godt være langt flere læger blandt de studerende.

»Hvis læger gerne vil have magten tilbage i stedet for bare at sidde og brokke sig, skal man lære noget om samfundsforhold«, siger hun.

På det nuværende hold er det imidlertid så som så med lægerne. Holdet på 27 ledere fra sundhedsvæsenet tæller hele 18 sygeplejersker, mens der denne gang kun er fem læger. Det svarer til 18 pct., og der er dermed væsentligt færre end f.eks. sidste år, hvor 41 pct. af holdet bestod af læger.

Resten af deltagerne i år er to bioanalytikere, en tandlæge og en cand.oecon., oplyser CBS.

Men fremover håber CBS på mere balance.

»Vi regner absolut med, at der kommer flere læger på det næste hold«, siger studieleder Morten Knudsen.

»Både fordi vi har målrettet vores rekrutteringsstrategi og fordi også lægerne har indset, at det i stigende grad bliver vigtigt med en egentlig lederuddannelse, hvis man vil have en ledelsesmæssig karriere i sundhedsvæsenet«.

Henvisninger:

Referencer

  1. Master of Health Management, CBS: www.cbs.dk/mhm