Skip to main content

Patienter bliver frustrerede over ikke at komme til i 1813-systemet

Syge og pårørende optræder i nogle tilfælde truende over for personalet, hvis de kommer til at vente på at se en læge eller en sygeplejerske på skadestuer i Region Hovedstaden.

10. nov. 2014
1 min.

Region Hovedstaden overvejer at sætte en indsats i gang for at »forventningsafstemme« med patienterne, skriver b.dk.

Patienterne skal bringes til at forstå, at de godt kan komme ud for ventetid, selv om de i 1813-akuttelefonen er blevet tildelt en tid på en bestemt akutmodtagelse eller akutklinik, fremgår det.

Kampagnen kommer på baggrund af eksempler på, at patienter og pårørende er blevet så frustrerede over ventetid, at de har overfuset personalet eller ligefrem truet læger og sygeplejersker.

»Det er trist og kedeligt, at det forekommer, at nogen verbalt overfalder personalet. Folk har selvfølgelig en forventning om, at der er kommet bedre styr på 1813-ordningen, og at det er slut med meget lange ventetider på 10-11 timer på skadestuerne, som man godt kunne opleve tidligere«, siger Leila Lindén (S), medlem af forretningsudvalget i Region Hovedstaden, til b.dk.

Selve 1813-akuttelefonen skal også tydeliggøre over for patienterne, at der kan forekomme ventetid, og det samme skal personalet på skadestuerne.