Skip to main content

Patienter på herrens mark

Journalist Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

23. jan. 2009
2 min.

Nok har danskerne fået frit sygehusvalg, men det kniber med at få hjælp til at vælge. I hvert tilfælde hvis valget baseres på Sundhedsstyrelsens stjernesystem.

Det fremgår af en brugerundersøgelse, som rådgivningsfirmaet Advice har lavet for Sundhedsstyrelsen i forbindelse med opgraderingen af systemet. Her kan man se, at hverken patienter, patientvejledere eller praktiserende læger er begejstrede for det. Og at det efterlader patienterne på herrens mark.

»Patientvejlederne hverken kan eller vil give andet end faktabaseret, enkel vejledning. De ønsker ikke at skulle vurdere de konkrete oplysninger og rådgive den enkelte patient konkret, da de mener, at det er lægens opgave«, står der bl.a.

Problemet er, at lægerne heller ikke synes, at det er deres opgave.

»Gruppen af praktiserende læger befinder sig efter egen opfattelse meget langt fra opgaven om at vejlede om frit og udvidet sygehusvalg«, står der i brugerundersøgelsen.

»Hul i hovedet«

Det er ellers hos de praktiserende læger, at det ville være mest logisk at lægge en sådan opgave.

Det er jo allerede der, en patient skal tage stilling til, hvor han/hun vil undersøges og behandles.

Patienterne får da også vejledning - men ikke med stjernesystemet som støtte, siger PLO's formand, Michael Dupont.

»Vi vil fortsætte med at give god rådgivning baseret på sund fornuft. I henhold til vores viden om kort og lang ventetid og om, hvor der er godt og skidt, så sender vi folk derhen«, siger Michael Dupont.

»Jeg kender ikke nogen patienter, der vil køre 30 km længere til et sted, hvor der er f.eks. ti pct. færre genindlæggelser. Patienterne vil bare gerne være sikre på fornuftig behandling et sted, hvor der er rimeligt kompetente folk«, siger han.

At bruge stjernesystemet både dybt og aktivt ville tage alt for lang tid.

»Det ville være hul i hovedet i den enkelte patientsituation at gå ind i det system og sidde og gennemgå 10-15 tilbud. Det er ude af trit med daglig virkelighed og ville være en forkert prioritering af vores tid. Især når det er så dårligt«, siger han om stjernesystemet.

Hvem gør hvad?

Ikke overraskende er patienternes repræsentanter ikke helt tilfredse med den tingenes tilstand.

»Jeg synes jo, at det er både patientvejledernes og lægernes opgave at vejlede patienterne til den bedst mulige behandling«, siger direktør i Danske Patienter, Morten Freil.

»Der mangler en ansvarsfordeling. Det oplever vi i mange sammenhænge«, siger han.

Men hvad nu, hvis lægerne virkelig ikke har tid til at dybdevejlede?

»Så må man i det mindste infor-mere om, at der findes oplysninger om kvalitet, så patienten selv kan slå op«, siger han, som dog er enig i, at det nuværende system ikke er godt nok.