Skip to main content

Patienterne: Der bliver lyttet men ikke informeret om ventetid på akutmodtagelserne

Den seneste LUP-undersøgelse viser, at patienterne på akutmodtagelser og -klinikker er mest tilfredse med, at personalet lytter til dem og mest utilfredse med information om ventetid, ligesom smertelindringen halter.

12. jan. 2017
1 min.

Danske Regioner har udsendt den seneste LUP-undersøgelse - Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser - som viser patienternes meninger om den behandling, de har fået på akutmodtagelser og -klinikker landet over.

Overordnet er patienterne mest tilfredse med personalets kommunikation - de føler, at personalet lytter til dem. Omvendt er patienterne mindst tilfredse med ventetiden og information om samme. Ligesom smertelindringen kunne være bedre, fremgår det.

Der er forskel på akutmodtagelser og -klinikker, hvor sidstnævnte generelt scorer bedre end modtagelserne. Ligeledes er der forskel på regionener. Således får Region Midtjyllands akutmodtagelser generelt de højeste scores, mens det hos akutklinikkerne er Region Syddanmark, der ligger bedst.

Ulla Astman (S), formand for Danske Regioners sundhedsudvalg siger i en pressemeddelelse, at fokus på på ventetiden bør øges.

"Vi ved, at de fleste har forståelse for, at der kan være ventetid på en akutmodtagelse eller -klinik. Men det virker frustrerende, når man ikke ved, hvorfor man venter, eller hvor længe man skal vente. Det skal vi arbejde på, så vi kan blive bedre", siger hun.