Skip to main content

PLO: Dobbeltarbejde på 1813 kan undgås med lægen i front

Ny evaluering af akuttelefonen i Region Hovedstaden peger på en række problemer med bl.a. dobbeltarbejde med sygeplejersker i front. Det vil man undgå, hvis lægerne var i front, mener PLO, der rækker hånden ud til samarbejde.

Anders Heissel, ah@dadl.dk

9. jan. 2015
2 min.

Mere end hver femte gange stiller sygeplejerskerne ved akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden patienten videre til lægen. Men det vil man undgå, hvis lægen sad i front på systemet.

Faktaboks

Fakta

Det siger formanden for PLO, Bruno Melgaard Jensen, efter at en ny evaluering, foretaget af analyse- og forskningsinstituttet KORA, bl.a. har påpeget, at der sker dobbelthåndtering af pateinterne på akuttelefonen.

”I hele sundhedsvæsenet er trenden, at specialisterne skal i front. PLO har hele tiden ment, at de praktiserende læger skal have en fremtrædende placering i 1813-ordningen, ligesom det er tilfældet i de fire øvrige regioner. Evalueringen peger direkte på, at der i dag sker et dobbeltarbejde, da sygeplejersken, der tager telefonen, meget ofte er nødsaget til at viderestille til lægen, som har kompetence til at afslutte konsultationen. Det ville man slippe for, hvis lægen var i front, og på den måde spare tid,” siger Bruno Melgaard Jensen i en pressemedelelse.

Evalueringen peger direkte på, at der i dag sker et dobbeltarbejde, da sygeplejersken, der tager telefonen, meget ofte er nødsaget til at viderestille til lægen, som har kompetence til at afslutte konsultationen. Det ville man slippe for, hvis lægen var i front. Bruno Melgaard Jensen, formand for PLO

Akuttelefonen 1813 afløste for ét år siden vagtlægesystemet drevet af de praktiserende læger, som man fortsat har i landets fire øvrige regioner. En af de markante forskelle er, at hvor man i resten af landet får en praktiserende læge i røret, når man ringer til vagtlægen, er det i Region Hovedstaden sygeplejersker, der tager telefonen.

Evalueringen understreger dog, at er intet, der tyder på, at der er højere dødelighed, når sygeplejerskerne sidder ved telefonen.

PLO rækker hånden frem

Men evalueringen påpeger dog, at akutsystemet har givet længere ventetider bl.a. på grund af en stor personalemangel, der har rod i den manglende aftale med PLO. Og det vil PLO gerne ændre på, siger Bruno Melgaard Jensen.

”Fra PLO’s side vil vi gerne række hånden frem til et samarbejde med regionen om at gennemføre de nødvendige ændringer, så borgerne i hovedstadsområdet igen kan få en velfungerende akutordning,” siger Bruno Melgaard Jensen og fortsætter:

”PLO er klar til at fortsætte dialogen med Region Hovedstaden, så vi i fællesskab kan nå frem til en mere velfungerende akutordning til gavn for borgerne i hovedstadsområdet,” siger PLO-formanden.

Læs også: 1813-evaluering: Uklarhed og hektisk start har givet for lange ventetider