Skip to main content

»For os var undersøgelsen en gave. Vi havde netop drøftet, om vi selv skulle få lavet en patienttilfredshedsundersøgelse«, siger Ulla Steenholt Bagger, praktiserende speciallæge i pædiatri i Horsens. Hun er en af de 158 praktiserende speciallæger, der har deltaget i pilotundersøgelsen, som blev gennemført i marts. Hver deltagende speciallæge har fået sin egen rapport med resultater og en sammenligning med resultaterne fra andre praksis inden for samme speciale plus det samlede resultat.

»Vi var overraskede over, at vores patienter var mindre tilfredse med muligheden for telefonisk kontakt, for vi havde lige udvidet vores telefontid og ansat en ekstra sekretær. Men vi tror, det kan skyldes, at vi først åbner telefonerne kl. 8.30. Så det skal vi måske ændre. Vi fik nogle gode bemærkninger om venteværelset - fx at der mangler bedre legetøj. Det kan vi gøre noget ved. Ligesom vi vil gøre mere ud af at informere om den ventetid, der kan opstå i venteværelset. Vi troede, det var nok at informere, når ventetiden kommer op på 15 minutter, men det er det tilsyneladende ikke.«

Den gav stolthed og inspiration

Også i klinikken hos Peter Tingsgaard, praktiserende speciallæge i øre-næse-hals-sygdomme i Slagelse, har undersøgelsen sat gang i en proces. »Den inspirerede os til at gennemgå vores booking- og telefonsystemer, og vi indfører nu et telefonkøsystem og mulighed for at melde afbud via telefon eller via hjemmesiden, hvor vi også indfører begrænset tidsbestilling samt mulighed for at få svar på undersøgelser og forny recepter«, siger han.

Bjørn Christau, praktiserende speciallæge i reumatologi i Farum, er stolt over, at undersøgelsen har placeret de praktiserende speciallæger på landkortet med så positive resultater og synes, den giver god inspiration. Han kunne godt tænke sig flere uddybende kommentarer fra patienterne. »Det er lidt usikkert, hvad patienterne egentlig mener på de punkter, hvor de er lidt utilfredse. Derfor synes jeg, man skal opfordre tydeligere til kommentarer, for hvis der virkelig er muligheder for forbedringer, er det nyttigt at få konkrete forslag.«

I alt var 158 speciallæger med i undersøgelsen. De er fordelt på 14 specialer og repræsenterer alle regioner nogenlunde ligeligt. Næste skridt i KVIS-projektet er at evaluere pilotundersøgelsens resultater og metode. Her skal de deltagende lægers erfaringer med undersøgelsen inddrages.

Her nytter det at sætte ind

Rapporten peger på nogle områder, hvor det er særlig nyttigt at sætte ind for at gøre patienterne endnu mere tilfredse med speciallægepraksis.

Undersøgelse og behandling, herunder:

· at speciallægen er omhyggelig med undersøgelsen og behandlingen.

· at undersøgelses- og behandlingsforløbet er veltilrettelagt.

Speciallægen og personalet, herunder:

· at lægen er god til at lytte og spørge til patientens situation.

· at lægen får patienten til at føle, at der er tid nok under konsultationen.

· at det øvrige personale viser interesse for patientens situation.

Det påvirker patienternes oplevelse positivt:

· at personalet informerer om ventetid i venteværelset.

· at klinikken har en hjemmeside.

· at lægen tilbyder konsultation per mail.

Læs mere i landsrapporten »Hvordan oplever patienterne speciallægepraksis«. Den kan findes på www.laeger.dk/PRAKSIS/FAPS/KVIS under »patientoplevet kvalitet«.