Skip to main content

Regeringens arbejdsmiljøreform og BST

Jesper Poulsen

1. nov. 2005
3 min.

Beskæftigelsesministeren fremlagde i juni i år sit reformudspil på arbejdsmiljøområdet, og lad det være sagt med det samme: der er mange gode tiltag og nytænkning i reformen. Men desværre må vi også konstatere, at BST- tilslutningspligten, som Lægeforeningen har kæmpet for i årevis på sygehusområdet, og som vi med glæde hilste velkommen for nøjagtig 2 år siden her på lederplads, nu afvikles over en 4-årig periode. Ministerens begrundelse er et forstærket Arbejdstilsyn. Et Arbejdstilsyn, der skal screene arbejdsmiljøet på alle virksomheder inden for en årrække, og som i den anledning får tilført 65 nye medarbejdere til opgaven. Arbejdstilsynet skal ved konstatering af et dårlig arbejdsmiljø på en virksomhed foretage et målrettet og gennemgribende tilsyn for at få styr på arbejdsmiljøet.

Lægeforeningen forventer, at beskæftigelsesministeren får lavet nogle brugbare og arbejdsmiljørigtige standarder for, hvornår arbejdsmiljøet er i orden og for, hvornår der skal skrides ind. Vi forventer også, at beskæftigelsesministeren vil sørge for, at de erfaringer, der allerede er gjort med BST på sygehusene, vil blive brugt i det fremtidige arbejde for et godt arbejdsmiljø. Det er vigtigt for Lægeforeningen, at der fortsat er fokus på arbejdsmiljøet – ikke mindst det psykiske arbejdsmiljø. Det er vigtigt, at amterne og sygehusledelserne fortsat tager deres arbejdsgiveransvar for arbejdsmiljøet alvorligt, og vi håber, at de erfaringer, de har haft med BST, gør, at man fortsat ønsker at være tilknyttet en BST-ordning. Selv om der fremover ikke vil være en BST-tilslutningspligt, er der jo ikke nedlagt forbud mod, at sygehusene fortsætter deres eksisterende BST-tilslutning.

Lægeforeningen har i de seneste år arbejdet med lægekultur og kollegialitet, bl.a. for selv at kunne gøre noget for det psykiske arbejdsmiljø for lægerne. Men når et meget belastet arbejdsmiljø først begynder at præge en afdeling og personalet, så er det vigtigt, at der er adgang til at kontakte professionelle arbejdsmiljøpersoner – og der har BST været et godt bud.

Reformudspillet signalerer nytænkning på arbejdsmiljøområdet. Der bliver større fokusering på de virksomheder, der har problemer med arbejdsmiljøet, der sker en øget overvågning generelt af arbejdsmiljøet, og der foretages en uvildig evaluering af arbejdsmarkedsparternes indsats. Alt sammen indsatser, der lyder fornuftige. Men reformen er indtil videre lanceret som et overordnet bud på, hvordan fremtidens arbejdsmiljøarbejde skal tilrettelægges. Hvordan de forskellige tiltag kommer til at fungere i praksis kommer i høj grad til at bero på, hvordan den beskrives i detaljen. Der skal også være vilje til at forbedre arbejdsmiljøet, når der skal sættes standarder for det gode arbejdsmiljø og for, hvornår der kræves tilsynspligt. Hvis ikke disse standarder tilgodeser medarbejdernes helbred og trivsel, så er der ikke tale om en forbedring af arbejdsmiljøindsatsen – snarere tværtimod.

Inden for sygehusområdet er vi vant til at arbejde med standarder og kvalitet, og Lægeforeningen kan anbefale, at man også laver standarder for, hvornår en sygehusafdeling har et godt psykisk arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøstandarder skal indgå som en del af den danske kvalitetsmodel, og i Lægeforeningen ser vi allerede nu på mulighederne. Lægeforeningen håber, at beskæftigelsesministeren lever op til de gode intentioner i reformudspillet, og vil gerne indgå i en dialog om de konkrete udformninger af reformen.