Skip to main content

Region Hovedstaden lægger sammen og flytter rundt

En række læger ansat i Region Hovedstaden vil fremover få nye arbejdssteder. Ifølge en ny plan, som regionen har vedtaget i dag, samles bl.a. brystkræftkirurgi på Herlev Hospital.

Brystkirurgien i Region Hovedstaden samles på Herlev Hospital. Foto: Tinie W. Rasmussen, Herlev Hospital.
Brystkirurgien i Region Hovedstaden samles på Herlev Hospital. Foto: Tinie W. Rasmussen, Herlev Hospital.

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

22. jun. 2015
4 min.

Faktaboks

Fakta

Region Hovedstadens hospitals- og psykiatriplan - HOPP 2020 - er i dag blevet justeret, og adskillige funktioner flyttes.

Bl.a. slås regionens to brystkirurgiske afdelinger sammen og placeres på Herlev Hospital, herunder den kirurgi, der relaterer sig til brystkræft. Ledelsen af screeningsprogrammet for brystkræft flytter også med.

Ortopædkirurgi, uroloig, reumatologi og psykiatrien er også blandt de områder, der er berørt.

Ændringerne kommer på baggrund af den omlægning, regionen er i gang med, som bl.a. indebærer byggeri af nye hospitaler og sammenlægninger, som er besluttet i forvejen.

"De store omlægninger, som er i gang i vores region, vil styrke kvaliteten på vores hospitaler markant. Men de betyder også, at vi en gang imellem må justere hospitalsplanen. Sundhedsområdet er hele tiden i bevægelse med nye behandlingsmetoder, nye faglige krav og ny viden om, hvordan forskellige specialer og funktioner bedst fungerer, og dem skal vi løbende forholde os til politisk på en måde, så vi også sikrer sammenhængende patientforløb", siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) i en pressemeddelelse.

Fremover vil regionens politikere holde øje med en række områder, bl.a. det medicinske for bl.a. at se på antallet af sengepladser og sammenhængen med kommuner og prakissektor.

Til efteråret vil administrationen derfor fremlægge "et oplæg til politisk drøftelse om den samlede kapacitet på de medicinske specialer og sammenhængen til de indsatser, kommuner og almen praksis gør", som det står i aftalen.