Skip to main content

Region Sjælland påtager sig et tungt ansvar

Formand for lægeforeningen, Mads Koch Hansen

21. maj 2010
3 min.

Akutbiler, lægebiler og helikoptere skal sikre, at borgere overalt i landet kan få hurtig og kompetent behandling, når de bliver akut syge. Deres faglige indsats skal levere den nødvendige tryghed, når det lokale sygehus nedlægges, og indbyggerne mange steder i landet må imødese, at der fremover bliver længere til den ny fælles akutmodtagelse.

Midt i den proces lægger Region Sjælland op til at droppe sine fire lægebiler. Argumentationen fra regionen er, at der ikke er brug for lægerne i bilerne. Opgaverne kan klares af paramedicinere. Kun regionens nyindkøbte helikopter skal fremover være lægebemandet, og her er der oven i købet tale om en forsøgsordning, som kan nedlægges.

Ambulancereddere og paramedicinere er generelt meget kvalificerede, og derfor er der masser af opgaver, som de klarer uden problemer. Af samme grund er det indlysende, at der skal ske en stram visitering. Der er langt fra brug for læger ved alle udrykninger. Men der er situationer, hvor de kan betyde forskellen på liv og død for patienten. Sådan er det bare. Det kan man ikke trylle sig ud af i en forvaltning eller i et politisk udvalg.

Det kan få alvorlige konsekvenser for regionens indbyggere, hvis helikopteren er i luften, og der er brug for akut lægehjælp et andet sted i regionen. I Region Sjælland må man fremover krydse fingre for, at der blandt de 820.000 borgere ikke er brug for akut mobil lægehjælp to steder på samme tid. F.eks. hjælp til at foretage en livreddende behandling af en ældre borger i Maribo samtidig med, at et trafikoffer i Ringsted skal have fuld anæstesi, mens han frigøres fra en bil.

Timingen er et kapitel for sig. På Christiansborg forhandler regeringen og Dansk Folkeparti om, hvad der skal til for at sikre borgernes tryghed, når der bliver færre akutmodtagelser. Danske Regioner har netop i pressen advaret mod hovsa-løsninger. Organisationen frygter, at landspolitikere med løs hånd begynder at placere sundheds- eller akuthuse rundt omkring i landet og på den måde fjerner grundlaget for de store fælles akutmodtagelser.

På den baggrund forekommer det besynderligt, at Region Sjælland vælger at droppe lægebiler. Regionen bidrager på den måde til at undergrave en del af forudsætningen for at etablere færre, men større og bedre akutmodtagelser - nemlig at borgerne kan være sikre på at få hurtig og tilstrækkelig hjælp, uanset hvor de bor. Det burde vække til eftertanke i Region Sjælland, at de fire øvrige regioner ikke har planer om at afskaffe lægebiler, men at der flere steder tværtimod er lagt op til at styrke denne del af beredskabet.

Farceagtigt bliver det, når dansk majvejr er en barriere for lægehjælp. Dårlig sigtbarhed har i nogle tilfælde forhindret den nye helikopter - som i sig selv er et glimrende supplement til det øvrige akutberedskab - i at få gang i rotorerne.

Jeg er dog helt overbevist om, at det problem vil blive løst. Forhåbentlig tager de sjællandske regionsrådspolitikere, som afgør sagen den 31. maj, også de faglige protester fra både lokale læger, Dansk Sygeplejeråd og Lægeforeningen alvorligt og beslutter sig for at bevare lægebilerne. Hvis ikke er de på vej til at tage en beslutning, hvis konsekvenser kan blive tunge at bære.