Skip to main content

Regioner afviser billedet af regelstyrede lønmodtagerlæger

Læger er engagerede og hårdtarbejdende, uanset om de arbejder 37 timer eller mere, siger Danske Regioner.

Foto: Region Nordjylland
Foto: Region Nordjylland

Lars Igum Rasmussen, lar@dadl.dk

7. jan. 2014
4 min.

Danske hospitalslæger er engagerede, har en høj grad af faglig stolthed og er hårdtarbejdende – uanset hvor mange arbejdstimer de lægger på afdelingerne.

Det fastslår Ulla Astman (S), der er formand for Danske Regioners sundhedsudvalg, efter direktør i Kræftens Bekæmpelse Leif Vestergaard Pedersen i Ugeskriftet har tegnet et billede af, at vi er ved at udvikle det, han kalder episodelæger; regelstyrede lønmodtagere, der går mere op i, hvornår de kan gå hjem, end i, hvordan det går med patienten.

Ulla Astman slår en ring om sine medarbejdere:

"Det var interessant at læse, men jeg er sådan set ikke er forfærdeligt enig med ham. At læger skulle være lønmodtagere, der går hjem klokken 16, og ikke tænker på andet end at leve en normal lønmodtagertilværelse, kan jeg ikke genkende", siger hun og fortsætter:

"De læger, jeg møder, er engagerede og tager et stort ansvar. Jeg tror også, at nogle af dem vil føle sig ramt på stoltheden over det, der bliver sagt her. Uanset om de arbejder 37 timer eller mere, er vores læger meget engagerede i vores patienter og fralægger sig ikke ansvaret".

Hun medgiver dog, at de seneste mere end ti års massive fokus på produktivitet har ført til et pres på afdelingerne, fordi det har været "et ønske fra dem, som vi laver aftaler med, de skiftende regeringer", som Ulla Astman formulerer det.

"Det er også korrekt, at vi skal have en god dokumentation for det, vi laver samtidig med, at vi skal levere mere for færre penge. Det giver naturligvis et pres", siger hun.

Ifølge regionerne er det korrekt, at den høje effektivitet og produktivitet har konsekvenser for nogle patienter. Derfor mener hun som direktøren i Kræftens Bekæmpelse, at der skal være "mere fokus på den svage patient".

Mere fokus på kvalitet

Presset på afdelingerne gør måske, at lægen ved samlebåndet har sværere ved at følge patientens tur rundt i systemet. Er vi kommet dertil, at vi skal skifte retning, så lægen bedre kan følge sine patienter?

"Det er vigtigt for regionerne at få sat fokus på kvaliteten. Den dagsorden har vi sat i forhold til produktiviteten. Det skal vi se langt mere på. Men det er ikke lig med, at den samme læge skal følge patienten hele vejen gennem systemet – kun så længe det giver fagligt mening. Når man skifter specialeområde, skal patienten sendes ordentligt videre og ikke slippes, før man ved, at den anden læge har taget fat".

Nogle læger føler måske, at der er så meget pres på afdelingen, at de ikke har tid til at følge op på, om patienten bliver grebet af den næste læge?

"Det skal de have tid til. Det er utroligt vigtigt. Det er jo netop der, kvaliteten ligger for mange patienten: At man ikke falder mellem to stole. Vi skal sikres os, at der ”vinges af”, så den ene læge trygt kan give slip, når den næste har taget over. Det skal vi have klare aftaler for. Lægerne skal sikre den gode overlevering, men på den anden side vil vi også frygtelig gerne afbureaukratisere, så det her kan ske smidigst muligt".

Vi skal lytte mere til lægerne

Ifølge Ulla Astman er det et dilemma for både læger og regionerne. På den ene side er alle optaget af, at der bliver fjernet regler og afbureaukratiseret. På den anden side skal der være klare retningslinjer for, hvilken kvalitet der leveres. Det er to tendenser, der ikke altid hænger sammen:

"Men jeg vil gerne være med til at se på, hvordan hverdagen kan gøres lettere, så længe vi også sikre os, at vi får en god dokumentation for, hvad det er, som vi levere", siger hun.

Hvis Leif Vestergaard har ret i sine synspunkter, og læger ikke længere føler samme ansvarlighed over for patienten som tidligere, hvad skal de så til, så I som arbejdsgivere kan give lægerne den plads, som de ønsker?

"Vi skal lytte til, hvad de siger, så de føler sig medinddraget, når vi taler om høj kvalitet, også når der er travlt. Vi skal lytte og have klare retningslinjer, som personalet også er enige i. Driftssiden vejer utroligt tungt i disse år, derfor skal vi sikre os, at en høj drift og høj kvalitet gå hånd i hånd", siger Ulla Astman.

Læs også: Overlæger: Presset kommer ovenfra

Læs også: Yngre Læger og kræftlæger: Han har en pointe