Skip to main content

Screening i brillebutikker spilder øjenlægers tid

Efter at en optikerkæde er begyndt at tilbyde kunderne såkaldte sundhedstjek, oplever øjenlægerne en mængde unødvendige konsultationer, som forårsager øget ventetid for de patienter, der faktisk har behov.

Foto: Colourbox.
Foto: Colourbox.
30. mar. 2015
2 min.

Øjenlæger har fået ekstra mange akutpatienter i konsultationerne, efter at optikerkæden Louis Nielsen er begyndt at tilbyde kunderne såkaldte sundhedstjek, skriver jyllandsposten.dk.

Øjenlægerne mener, at det er spild af tid.

»De jager en skræk i livet på folk, og det er fuldstændigt unødvendige konsultationer, som koster sygesikringen penge«, siger øjenlæge Claus S. Jørgensen, Øjenklinikken Aros, til avisen.

Optikerkæden tilbyder at måle kundernes tryk i øjnene og tager også farvefotos af nethinden. Men Danske Øjenlægers Organisation mener, at optikerne ikke har den fornødne uddannelse til at forstå, hvad billederne viser.

»Det svarer til, at blomsterhandleren hernede på hjørnet købte en CT-scanner, så han kunne scanne kundernes hjerner. Og når han så ikke ved, hvad scanningen viser, sender han kunderne videre til en praktiserende neurolog«, siger formand for Danske Øjenlægers Organisation, Jens Andresen, til Jyllands-Posten.dk.

Han har netop bedt sine 158 medlemmer opgøre antallet af Louis Nielsen-patienter i uge 12 for at få et overblik. Han vil dernæst tage sagen op med Sundhedsstyrelsen.

Louis Nielsens direktør, Mads Nygaard, mener imidlertid, at øjenlægerne klager, fordi de ikke får penge for alle de ekstra konsultationer.

»Der er en maksimal grænse for, hvor mange kunder, regionerne vil betale øjenlægerne for. Og hvis vi eller Profil Optik, som også snart tilbyder samme service, sender 50-60 ekstra patienter til dem, får de ikke betaling for dem alle«, forklarer Mads Nygaard til Jyllands-Posten.dk.