Skip to main content

Set fra ledelsen: Klagesager er en svær balance

Skyld, ansvar, tillid. Hvor står sygehusledelsen, når en medarbejder bliver hængt ud? Lægefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Claus Thomsen, var ”på” som ledelse i Carina-sagen. Han mener, at Svendborg-sagen rejser nye spørgsmål. Ikke mindst om de vilkår, som fejl eller fejlskøn sker under.

Lægefaglig direktør Claus Thomsen har erfaringer fra Carina-sagen og reflekterer over Svendborgsagen. Et vigtigt budskab er: Pas på det kliniske skøn, det er kernen i godt lægearbejde.  Foto: Tonny Foghmar.
Lægefaglig direktør Claus Thomsen har erfaringer fra Carina-sagen og reflekterer over Svendborgsagen. Et vigtigt budskab er: Pas på det kliniske skøn, det er kernen i godt lægearbejde. Foto: Tonny Foghmar.

Anne Steenberger, as@dadl.dk

24. nov. 2017
11 min.

Svendborg-sagen rejser mange spørgsmål. Også for sygehusledelser. Claus Thomsen blev ikke mindst landskendt under Carina-sagen, hvor overlæge Benedicte Dahlerup i over et år blev sat på standby, mens Disciplinærnævnet undersøgte hendes sag. Han var og er stadig lægefaglig direktør og var derfor dybt involveret i sagen.

Ugeskrift for Læger har på den baggrund talt med ham om, hvad der er ledelsens rolle og ansvar, når en medarbejder kommer i klemme. Han har ikke ønsket at gå ned i Carina-sagen og gør endvidere opmærksom på, at han ikke har et dybt kendskab til Svendborg-sagen. Men han følger den og er stærkt interesseret i de principielle sider af sagen.

Hvad er sygehusledelsens ansvar, hvis en ansat læge kommer i klemme i form af en mulig anklage?

”Ledelsen har generelt et medarbejderansvar, for der er ingen i systemet, der med forsæt ønsker at bringe sig selv eller andre i en situation, hvor der sker en hændelse – en UTH [utilsigtet hændelse]. Derfor er der altid flere ofre i en sag. Patienten og personalet, der har været involveret. Hospitalspersonale er meget samvittighedsfulde og fagligt ærekære. Det rammer derfor hårdt, at man har været med til at gøre noget, der var skidt for en patient – også på vedkommendes professionalisme.

Ledelsens ansvar er at have dialogen med medarbejderen. Ledelsen skal sørge for, at de kan få den hjælp, der er brug for, det kan også være eksternt f.eks. psykologer. Der har vi arbejdsgiverperspektivet på og skal sikre os, at den eller de medarbejdere stadig kan fungere på et højt niveau efter denne sag.

Men ledelsen har også et hensyn til offentligheden, som skal vide, at de trygt kan gå til dette hospital, og at vi, hvis der er mistanke om fejl, undersøger det og ikke forsøger at dække over det”.

Skylden

Hvad med skyldsspørgsmålet?

”Det er ledelsens ansvar at sætte en intern undersøgelse i gang, hvis der er sket en hændelse. Det er det altid. Det er vigtigt, at man får undersøgt, hvad der er op og ned i sagen. Og ret skal være ret. Nogen skal finde ud af, om der er noget strafbart i forbindelse med hændelsen. Det vigtigste for mig er, at vi lærer noget, så vi, så vidt det er muligt, undgår at lave den samme fejl en gang til”.

Faktaboks

Fakta

Men hvis sagen bliver kendt i offentligheden, vil skyldsspørgsmålet rumstere – hvordan skal man som ledelse håndtere det?

”Det er relevant. For offentligheden har en interesse i det. Min erfaring fra Carina-sagen er, at pressen gerne vil undersøge sagen, før myndighederne, der var sat til det, er færdige. Pressedækningen kan være mere eller mindre lødig, og så er der folkedomstolen på forskellige medier, som gerne vil placere skyld.

Det var svært at styre i Carina-sagen. Vi gik ud med et par kronikker i løbet af processen. Jeg valgte selv at stå frem i pressen; det skulle ikke være de involverede medarbejdere. Men det var en utroligt vanskelig position – det var vanskeligt at holde balancen mellem at sige, at der ikke er sket noget forkert, og så at sige, at vi bliver nødt til at vente på, at en instans udefra objektivt har vurderet, om der er sket noget forkert”.

Hvordan var det en svær balance?

”Fordi jeg forsøgte at udtrykke min tillid ved at sige, at efter min vurdering var der foretaget et fejlskøn, men ikke en fejl. Et fejlskøn sker jo. Det er ikke strafbart. Men jeg var jo ydmyg over for, at der kunne dukke ting op i sådan en sag – jeg havde ikke læst ethvert papir og kendte måske ikke enhver sammenhæng; der kunne dukke noget op. Derfor bliver jeg i sådan en situation nødt til at have en åbning, hvor jeg anerkender, at der er systemer i vores samfund, som undersøger en UTH, hvor der er mistanke om noget strafbart”.

Skøn

Hvordan sondrer du mellem fejl og fejlskøn?

”I klagesystemet kan man få kritik, hvis man har begået en fejl eller et fejlskøn. Men ifølge straffeloven vil fejlskøn aldrig være strafbart. Man anerkender, at det er så multifaktorielt at vurdere en patient i en situation, hvor man ikke har alle ti nødvendige oplysninger, men måske kun de otte, så skønner man det rigtige i situationen, men hvor man bagefter kan sige, at man ville have skønnet anderledes.

I modsætning til en fejl. Her burde man ud fra det givne have valgt noget andet efter normal faglig standard. Det skelner man imellem, og derfor var jeg i Carina-sagen ude at sige, det var et fejlskøn, og det endte også med det.

Som ledelse må man også have i baghovedet, at man skal have tillid til sit hospital; det motiverede også min adfærd i den sag”.

Så du siger, at ledelsen ikke bare kan bakke medarbejderen op?

”Jeg synes, det er vigtigt at få sagt, at der er forskellige hensyn. Hensynet til medarbejderen er en vanskelig balance. Nogle vil mene, at det er uretfærdigt, at mistanken er rejst, og at undersøgelsen foregår. Og sådan kan det føles, det anerkender jeg. På den anden side er undersøgelsen den mistænktes sikkerhed for, at sagen bliver gennemgået på en så objektiv og sikker måde som muligt”.

Ansvaret

Hvad tænker du om, at Svendborgs-sagen skal prøves i Højesteret?

”Det er interessant. Det kan jo være, at man her vil vurdere, om der er formildende eller skærpende omstændigheder i denne sag i forhold til det personlige ansvar og arbejdsstedets ansvar – at man ser på, om vilkårene for at gøre det, man skal gøre, er til stede”.

Uklare retningslinjer, løshed i ansvarsfordeling, dårligt arbejdsmiljø eller uhensigtsmæssige interne procedurer kan måske fremme fejl. Det går #Detkuhaværetmig-kampagnen bl.a. på. Er det retfærdigt, at en person skal hænges ud for en fejl begået under omstændigheder, som kan fremme fejl?

”Der er mange vinkler på det spørgsmål.

Det er ledelsens ansvar at sikre arbejdsforhold, som giver så patientsikre forløb som muligt. Det er også meget det, vi ser efter, når vi har gennemgang af UTH, om vi har de rigtige processer, og om de rigtige tager beslutningerne. Og det er ledelsens ansvar at reagere, når en medarbejder siger, at der er noget galt.

Så er der spørgsmålet om, hvem man kan dømme. Det er ekstremt vanskeligt. Som læge har man et personligt ansvar i det, man foretager sig i handlingen. Det siger loven. På den anden side kan der være en situation, hvor det er meget vanskeligt for sundhedspersonen at udøve det, man skal, fordi strukturen eller andet gør det svært. Og jeg kan godt se, at man kan føle, at det er frygteligt uretfærdigt, at en enkelt person skal bære både ansvar for det, man har gjort eller ikke gjort, og samtidig kommer personen til at bære ansvaret for, at vilkårene måske ikke var gode nok, til at personalet kan gøre tingene på den rigtige måde.

Det har jeg ikke en løsning på. Men jeg anerkender, at der er den problemstilling”.

Burde ledelsen kunne dømmes på en eller anden måde?

”Det er et juridisk spørgsmål. Jeg er bekymret for, at et ensidigt fokus på at ,finde den skyldige' mhp. eventuel straf reducerer muligheden for det, der er det vigtige, nemlig at forbedre sig hele tiden.

Er det straffen, vi er interesserede i, eller er det, at vi forbedrer os?

I Carina-sagen fik vi en overordnet læring. Vi gik ind og kiggede på, om arbejdsgangene er de rigtige, om det er de rigtige, der tager beslutningen. Vi justerede, hvor det var nødvendigt, og hvis det ikke var nødvendigt at ændre på retningslinjerne, indskærpede vi, at man skulle følge dem.

Der var i virkeligheden ganske få steder, hvor vi kunne skærpe noget. Men vi fik løftet det, så der blev lavet nationale retningslinjer f.eks. for, hvornår man begynder at gøre overvejelser omkring en patient, der er hjernedød – processen omkring det, konferencen, hvem tager beslutningen”.

Fortryder du noget i forbindelse med Carina-sagen?

"Kun at jeg lod DR-medarbejderne komme ind".

Gråzoner i ansvaret

Har du spekuleret over, om der en mudret grænse mellem den enkelte læges personlige ansvar og den overordnede læges ansvar?

”Jeg har aldrig tidligere tænkt, at der var en alvorlig gråzone. Men hvis vi tager Svendborgsagen – uden at kende den i detaljer – så kunne noget tyde på det, ja”.

Hvordan?

”Generelt forholdet det sig vel sådan, at ledelsen har beskrevet arbejdsgange, som lægerne forventes at følge. Hvis en læge efterfølgende dømmes for at have handlet forkert, fordi disse arbejdsgange ved en juridisk efterrationalisering i den konkrete situation vurderes at være forkerte, har både ledelse og læge et ansvar. Men om det skal betyde straf, kan jeg ikke vurdere”.

Har du en fornemmelse af, om ansvaret flyder i akutmodtagelserne?

”De fleste steder gør det ikke. Hos os har vi døgnet rundt en akutlæge, der har ansvaret, og som er til stede. Det er jo ikke det samme som at sige, at vedkommende har ansvar for ethvert patientforløb, men afdelingsledelsen har delegeret behandlingsansvaret til den person.

Men det fjerner ikke det personlige ansvar. For man kan godt begå noget, der er tudeforkert, og så skal man selvfølgelig tage ansvaret for det. Men igen, jeg synes, det er en rigtig god diskussion, der er oppe i øjeblikket, med at finde ud af, hvad ansvar egentlig betyder”.

Har du et bud på, hvad den diskussion skal munde ud i?

”Vi er der for patienterne. Lægearbejde bygger på evidens, der altid skal individualiseres til den enkelte patient. Ofte opstår der situationer, hvor man skal træffe afgørende, måske akut livreddende, beslutninger, og det vil undertiden ske på et ikke komplet grundlag. Her er det kliniske skøn afgørende. Efterfølgende kan det vise sig, at skønnet ville have været anderledes med den nye viden, der er tilkommet. Men det er den kliniske virkelighed, og det er helt afgørende, at vi anerkender betydningen af det kliniske skøn. Det er det, der er kernen i godt lægearbejde: gode kliniske skøn, der bl.a. bygger på en solid faglig viden. Og når vi lærer af UTH'erne, bliver vores skøn bedre.

Vi skal overveje, hvad det er, vi vil. Hvad er det, vi er interesserede i? Er vi interesserede i at straffe? Det skal vi selvfølgelig, hvis der er noget lovgivningsmæssigt i det. Men er det straffen, vi er interesserede i, eller er det det, at vi forbedrer os? Jeg er mest interesseret i forbedringen”.

Læs også

Carina-sagen:

Lægen, der ikke ville give op

Det lægelige skøn er under pres

Hør podcast: Jeg vil renses

Svendborg-sagen:

Få overblikket: Ugeskriftet guider dig igennem Svendborgsagen

Svendborgsagen kommer for Højesteret

Leder: Svendborgsagen bør prøves ved Højesteret