Skip to main content

Speciallæge på kortere tid

Camilla Kjærager, konsulent i Yngre Lægers sekretariat, ck.fayl@dadl.dk

4. nov. 2005
4 min.

»Den nye speciallægeuddannelse er kortere end den gamle i alle specialer, bortset fra almen medicin. Mange yngre læger vil derfor kunne opnå en tidsmæssig fordel ved at bruge overgangsordningerne og ,hoppe` over på den nye speciallægeuddannelse«, siger Steen Olesen, formand for Yngre Lægers Forsknings- og Uddannelsesudvalg og deltager i arbejdet med overgangsordningerne.

Hvilke regler bliver du uddannet efter?

Er du ansat i en introduktionsstilling opslået efter den 1. januar 2004, foregår hele din speciallægeuddannelse efter de nye regler (almen medicin, se under introduktionsstillinger).

Hvis du har en godkendt introduktionsstilling, men ikke er startet på fase 2 eller fase 3, skal du også gennemføre resten af din uddannelse efter de nye regler.

Er du i gang med en introduktionsstilling opslået før den 1. januar 2004, skal du færdiggøre introduktionsstillingen efter de gamle regler. Du kan muligvis spare tid, hvis introduktionsstillingen er i intern medicin, ortopædkirurgi, kirurgi og almen praksis.

Er du startet på/har gennemført fase 2, fase 3 eller en blokansættelse efter de gamle regler, har du ret til at gøre din uddannelse færdig efter de gamle regler og til at blive speciallæge - også i de nu nedlagte specialer.

Hvis du er i gang med en introduktionsstilling

Er du i gang med en introduktionsstilling i intern medicin, ortopædkirurgi eller kirurgi, som du er startet på før den 1. januar 2004, kan du muligvis korte op til 12 måneder af din uddannelse. Det skyldes, at de intern medicinske, ortopædkirurgiske og kirurgiske introduktionsstillinger, der efter de gamle regler tog 18-24 måneder, nu kun tager 12 måneder. Som led i overgangsordningerne kan du få din introduktionsstilling godkendt efter de nye regler. Det vil sige efter 12 måneder, hvis du er ansat på en afdeling, der indgår i den nye introduktionsuddannelse med 12 måneder. Klassificerede introduktionsstillinger på afdelinger, der indgår i den nye introduktionsuddannelse med seks måneder, kan tælle med som seks måneder.

Skal du være speciallæge i almen medicin, kan du gå direkte fra turnus over i et hoveduddannelsesforløb frem til den 31. december 2004 som led i overgangsordningerne.

I specialerne arbejdsmedicin, samfundsmedicin, klinisk farmakologi og klinisk genetik gælder det, at har du 12 måneders ansættelse i en uddannelsesstilling godkendt efter de gamle regler, så sidestilles det med en introduktionsstilling efter de nye regler, og du kan gå i gang med din hoveduddannelse.

Hvis du er i gang med din hoveduddannelse - fase 2 og 3

Du kan selv vælge, om du vil færdiguddanne dig efter de gamle eller de nye regler. Vælger du at følge de gamle reg-ler, har du mulighed for at afkorte din uddannelse som vist i Tabel 1 .

Vælger du overgangsordningerne, har du mulighed for at afkorte din uddannelse på baggrund af en individuel bedømmelse og meritoverførsel af de kompetencer, du har opnået i fase 2- og fase 3-ansættelser (og evt. under supplerende uddannelse).

Specielt for de medicinske og kirurgiske specialer gælder, at en gennemført fase 2-uddannelse sidestilles med fællesuddannelsen (common trunk). Derefter kan man blive speciallæge ved at gennemgå - og få godkendt - et uddannelsesforløb på i alt 36 måneder. Disse uddannelsesforløb oprettes specielt som led i overgangsordningerne.

Hvordan gør du?

Du skal kontakte det regionale videreuddannelsesråd, hvis du vil benytte dig af overgangsordningerne.

For at forløbet kan godkendes, skal der indgås en konkret aftale med et eller flere ansættelsessteder, hvor du kan få de kompetencer, du mangler for at opfylde specialets målbeskrivelse. Aftalen skal godkendes af det regionale videreuddannelsesråd.

Meritvurdering foretages som hovedregel af den uddannelsesansvarlige overlæge eller vejleder på de afdelinger, hvor du har opnået kompetencerne/været ansat. I tvivlsspørgsmål kan Sundhedsstyrelsen foretage vurderingen. Herefter vurderer det regionale videreuddannelsesråd, hvilke minimumskompetencer du mangler i forhold til de nye regler. Derudover er du altid velkommen til at kontakte Yngre Læger, hvis du støder på problemer.

For godt til at være sandt?

I arbejdet med overgangsordningerne i Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse har der været en del knaster.

»Især to ting ligger Yngre Læger meget på sinde at finde løsninger på«, siger Steen Olesen. »Dels vil vi gerne have, at alle yngre læger har mulighed for at få en individuel vurdering af deres fordele ved at overgå til de nye regler. Og dels synes vi, at ansættelsestiden skal følge uddannelsestiden. Yngre læger skal ikke være ansat længere tid, end det tager at opnå kompetencerne. Skulle man som følge af de gamle regler være ansat fx to år på en afdeling, så skal man efter vores mening ikke tvinges til at blive hængende, hvis uddannelseselementet er gennemført efter et år.

Rent praktisk et det dog ikke sikkert, at dette altid kan lade sig gøre«, tilføjer Steen Olesen. »Hvis man fx kan afkorte et uddannelseselement midt inde i hoveduddannelsen med et halvt år, er det jo ikke sikkert, man straks kan fortsætte med det næste uddannelseselement. Måske er der ,optaget`, fordi man egentlig først skulle i gang senere. Regi-onerne har lovet os at udvise ,god vilje`, og reelt er der jo ingen, der på længere sigt har interesse i, at uddannelsessystemet sander til. Men vi vil følge processen nøje, og hvis der er yngre læger, der støder på problemer med forskelle mellem længde af deres uddannelse og de ansættelsesretslige forpligtelser, så hører vi gerne fra dem«, siger Steen Olesen.

Overgangsbestemmelsernes fulde ordlyd kan findes på www.sst.dk