Skip to main content

Svar:

Overlæge Peter Laurberg, Aalborg Sygehus. E-mail: laurberg@ass.nja.dk

1. nov. 2005
2 min.

I Ugeskrift for Læger den 27. oktober 2003 bringes en leder foranlediget af, at Aalborg Universitet ønsker et fuldt lægestudie i Aalborg. Der udtrykkes i lederen positive holdninger til den kliniske uddannelse af lægestuderende, der fore- går ved Aalborg Sygehus som en del af Århus Universitetshospital, og til udbygning af forskningsmiljøer på tværs af institutioner og sektorer. Samtidig er der frygt for dobbeltadministration, for manglende rekruttering af læger til basale fag, og for økonomisk og faglig udtynding af bestående institutioner. Ønsket om at styrke det lægevidenskabelige studie i Aalborg kan jeg fuldt ud støtte, men for at bevare og udbygge kvalitet, effektivitet og volumen bør det foregå inden for rammerne af ét Jysk Sundhedsvidenskabeligt Fakultet. F.eks. vil det være en kostbar opgave at oprette et nyt selvstændigt 1.-dels-studium med forskningsbaseret undervisning i anatomi, fysiologi, biokemi, farmakologi osv. Der kan anvises meget mere fremtidsorienterede måder at anvende midlerne på, og der er ikke fornuft i udtynding af de bestående institutter i Århus.

Udvikling af lægestudiet i Vestdanmark kræver imidlertid, at man udnytter og udbygger de væsentlige uddannelses- og forskningsmiljøer, der findes på Aalborg Universitet, til glæde også for fremtidens læger. Det kunne blandt andet gøres ved, at der inden for rammerne af det Sundhedsvidenskabelige Fakultet i Århus i nær fremtid etableres en kandidatuddannelse - altså fuldt klinisk 2.-dels-studium - i Aalborg, baseret på kliniske specialer på Aalborg Sygehus og på Aal-borg Universitets særlige kompetencer inden for medikoteknologi, bioteknologi, informatik m.m., hvor fordelene ved en kombination med lægeuddannelsen kunne være mange. En kandidatuddannelse med udbygning inden for et af disse fag vil kunne tiltrække studerende fra hele landet - fordi de kompetencer der er på Aalborg Universitet på dette felt, er så unikke.

I en tid, hvor der i lægeuddannelsen fokuseres meget på indlæring af praktiske færdigheder og gennemgang af sygehistorier, vil denne uddannelse være attraktiv for studerende, der i højere grad ønsker at opnå kompetencer ud over den daglige kliniske profession. En sådan kandidatuddannelse vil give spændende muligheder for integration af naturvidenskabelig og lægelig uddannelse, udvikling og forskning på tværs af institutioner, sektorer og projekter - og derved udnytte et potentiale ud over det veletablerede.