Skip to main content

Svar

Karsten Bech, kontorchef, overlæge, Sundhedsstyrelsen. E-mail: kbe@sst.dk

1. nov. 2005
2 min.

Sundhedsstyrelsen vil gerne takke for muligheden for at reflektere over debatindlægget fra Klara Balling omkring tilsidesættelse af enkeltstillingsklassifikationssystemet.

I samarbejde med interessenter i den lægelige videreuddannelse besluttede Sundhedsstyrelsen efter en positiv indstilling fra det daværende Specialistnævn at ophøre med afdelingsklassifikation og i stedet indføre en enkeltstillingsklassifikation med ikrafttræden den 1. januar 1995. Vedtagelsen blev baseret på en videreuddannelsesreform fastlagt i Sundhedsministeriets Betænkning nr. 1183 (september 1989).

Princippet bag enkeltstillingsklassifikationen er, at den lægelige videreuddannelse finder sted i klassificerede stillinger efter opslag, hvor stillingen efter en lægefaglig vurdering er godkendt til en fremadrettet uddannelse inden for det konkrete speciale, og der er forudsat tilhørende uddannelsesprogram og individuel uddannelsesplan. Til den klassificerede stilling er der endvidere krav om evaluering, hvilket betyder, at både vejleder/uddannelsesansvarlig overlæge og lægen under videreuddannelse fortløbende justerer uddannelsen ud fra det opnåede niveau og herunder også en vurdering af en eventuel forlængelse af ansættelsen, hvis målene ikke opfyldes. Hermed er kvaliteten fastlagt.

Formålet med enkeltstillingsklassifikationen er ligeledes at opnå en dimensionering på tværs af amter/H:S/Bornholms Regionskommune, således at der sikres en fordeling ud fra befolkningstallet. Hermed er kvantiteten fastlagt.

At stillingerne skal besættes efter opslag, sikrer en lige konkurrence, således at alle har mulighed for i den konkurrence at opnå stillinger tællende i videreuddannelsen.

En procedure, hvor det overlades til den enkelte afdeling at beslutte, om der kan og skal etableres ekstra uddannelsesforløb og besætte disse uddannelsesstillinger uden opslag, vil være i strid med grundlæggende principper i videreuddannelsessystemet.

Ændringer i den lægelige videreuddannelse på baggrund af Speciallægekommissionens Betænkning lægger op til et længerevarende uddannelsesforløb (hoveduddannelse), fire år i pædiatri, med en tilhørende målbeskrivelse. Fremover fastlægger målbeskrivelser og de tilhørende logbøger kvaliteten mere sikkert end i dag. Opnåelse af et hoveduddannelsesforløb er baseret på gennemført og godkendt introduktionsuddannelse og ansøgning på lige fod med andre ansøgere. Dimensioneringen vil fortsat være fordelt på de tre regioner, hvor antallet af forløb fastlægges ud fra behovet, mulighed for uddannelse, økonomi etc. Der vil således fortsat være et system til sikring af kvalitet og kvantitet. Det nye regelsæt iværksættes pr. 1. januar 2004.