Skip to main content

»SYGDOMMENS ANSIGT« - KUNST I ØJENHØJDE

Journalist Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

16. okt. 2006
3 min.

Et sted finder man en afbildet Barbiedukke med et stort hul, hvor det ene bryst skulle have været. Et andet sted en flok piller i trykke-ud-folie med overskriften »Cannapills.com«. Og ved et helt tredje vindue kan man for en stund fordybe sig i en lille fortælling om en person, der dejser om på gaden.

Dette er blot enkelte eksempler på, hvad der venter kunstinteresserede medicinere, medicinsk interesserede kunstnere eller bare ganske almindelige gågængere, der måtte lægge deres vej forbi Medicinsk Museion i København. Og man behøver ikke engang gå indenfor.

Hele vejen rundt fra indgangen i Bredgade rundt hjørnet til Fredericiagade vælder det ene syn frem efter det andet. I alt 25 vinduer er spækket med indtryk og udtryk formidlet af unge kunstnere.

Der er tale om museets første udstilling af samtidskunst, og værkerne er inspireret af sygdom. Nærmere betegnet er det kunst, der som forlæg har den amerikanske litterat og kritiker Susan Sontags essay »Illness as metaphor« fra 1978.

Her udforsker Sontag det gensidige forhold mellem sygdom og samfund - f.eks. hvordan sproglige udtryk fra den medicinske verden bliver brugt i helt andre sammenhænge og dermed igen får indflydelse på opfattelsen af sygdom.

»Som når politikere kalder visse grupper for en ,kræftsvulst`, eller når man siger, at gratisaviser er en ,pest`«, som lektor Frederik Tygstrup fra Institut for Litteraturvidenskab på Københavns Universitet sagde ved åbningen.

Det forlæg har udstillingen, som er arrangeret af kunstnerholdet »Huskegruppen«, fået meget forskellige udtryk ud af. Nogle af værkerne stiller sig så-ledes tydeligt kritiske an til såvel lægeverden som medicinsk industri, mens andre f.eks. refererer til menneskers opfattelse af og reaktion på sygdom.

Øget kendskab

For museet er gadeudstillingen, som den er blevet døbt, lidt af en ny størrelse. Samlingerne er ellers mest præget af gamle instrumenter, interiører og udstyr.

Men ifølge lederen af museet, professor Thomas Söderqvist, passer kunstudstillingen meget godt til den generelle retning, museet ønsker at bevæge sig i.

»Vi har primært beskæftiget os med medicinsk historie men på det seneste også medicin i samtidens kultur«, sagde han ved åbningen af udstillingen.

»Det er noget, vi gerne vil satse på i fremtiden«, sagde han og fremhævede den betydning, som lægevidenskabelig teknologi har på samtiden. Mange af nutidens store debatter - kloning f.eks. - har udspring her.

Helt konkret ønsker museet sig, at den utraditionelle udstilling og dens lige så utraditionelle form vil øge interessen for selve museet og dets righoldige samlinger.

»Vi er som et gammelt torneroseslot, der har ligger der i hundrede år, uden at nogen rigtig har opdaget det«, sagde adjunkt Camilla Mordhorst og undrede sig.

»Vi beskæftiger os jo med verdens mest interessante emne. Nemlig os selv«.

Har man lyst til at stifte bekendtskab med, hvordan dette evigtgyldige emne afspejler sig i udstillingen »Sygdommens ansigt«, er den at beskue i museets vinduer frem til den 25. oktober, ligesom den kan konsulteres i mindre format på www.museion.ku.dk

Og skulle man i den grad fatte interesse for værkerne, at man overvejer et køb, kan man henvende sig til Camilla Mordhorst på cmo@mm.ku.dk, som så vil formidle kontakt til den pågældende kunster.