Skip to main content

Total fokus på 14 dage

Anne Steenberger, as@dadl.dk

20. apr. 2012
2 min.

Aarhus Universitetshospitals kirurgiske afdeling tilbyder forundersøgelse og behandling af kræftpatienter inden for de lovkrævede 14 dage. Men det går ud over patienter, der fejler noget andet end kræft. Det siger ledende overlæge på Kirurgisk Afdeling, Lone Susanne Jensen:

»Tidligere havde vi ikke det samme fokus på, om der gik syv, otte, ni eller ti dage, og på den vis kunne der også godt nogle gange gå 15 eller 16 dage. Det er ikke tilfældet længere, da vi har total fokus på de 14 dage«.

De ledende overlæger i Region Midtjylland skal underskrive indberetningerne, før de sendes videre.

»Jeg skal hver måned skrive under på, at jeg overholder de ventetider, der er anført i sundhedsloven. Og vi gør ekstra meget for at skabe rum til kræftpatienterne. Vi havde i denne uge en episode, hvor en patient, som skulle have en planlagt kræftoperation, får sin operation aflyst om morgenen, da anæstesiafdelingen melder ud, at der alligevel ikke er plads på intensivafdelingen. Det medførte, at en del mennesker måtte bruge flere timer på at flytte rundt på patienter mv., så det alligevel kunne lade sig gøre at operere den pågældende patient. Det er vi tvunget til at gøre for at overholde tidsfristen.«

Hun tilføjer:

»Der burde være en vis overkapacitet, så vi altid kan garantere et cancerleje uden at skulle aflyse alt andet.

Men vi har ikke som sådan fået tilført flere resurser, så den eneste måde, vi kan skabe kræftlejer på i de situationer, hvor vi har ophobede tilfælde, er at aflyse ikke-kræftpatienter. Derfor informerer vi patienter til andet end kræftoperationer om, at de risikerer at få aflyst deres behandling, hvis vi får en ophobning af kræftpatienter«.

Hun konkluderer:

»Det vigtigste er selvfølgelig, at det kan lade sig gøre, men det giver en frustrerende arbejdsgang og en mængde spildtid plus i ovennævnte tilfælde en sen igangsættelse af en lang operation«.

Søren Brostrøm siger:

»Det er et ledelsesmæssigt ansvar at prioritere i det daglige. Som tidligere kliniker ved jeg alt om, hvor træls det er for operationspatienter at blive aflyst. Men ledelsen kan også overveje andre løsninger, f.eks. at åbne ekstra operationslejer aften og weekend.«