Skip to main content

Uacceptabel reklame fra medicinfirmaet MSD

Af Søren Friborg, formand for DSAM

2. nov. 2005
1 min.

Dansk selskab for almen medicin (DSAM) har diskuteret reklamemateriale, som medicinfirmaet MSD aktuelt udsender til praktiserende læger. Materialet viser dele af et puslespil, hvor DSAM og løsrevne citater fra DSAM's vejledning om forebyggelse af iskæmisk hjerte-karsygdom indgår på en sådan måde, at læseren let bibringes det indtryk at DSAM specielt anbefaler simvastatin og her især MSD's eget præparat i behandlingen af forhøjet kolesterol.

Ved også at benytte udtrykket »Nu er det hele blevet meget lettere« mere end antydes det, at man kan overspringe alt det vanskelige med kostomlægning og livsstilsændringer og »nøjes« med at medicinere.

Det skal understreges, at DSAM på intet tidspunkt har været involveret i eller givet accept til udformningen af dette reklamemateriale.

DSAM tager skarpt afstand fra på denne måde at blive spændt for MSD's kampagnevogn, som vi finder er misbrug af DSAM og de holdninger, selskabet står for.

DSAM's kliniske vejledninger henvender sig primært til praktiserende læger. De skal forstås i en sammenhæng og ikke som et idékatalog for opfindsomme medicinfirmaers marketingsafdelinger.

DSAM har rettet henvendelse til Nævnet for Medicinsk Informationsmateriale og bedt Nævnet vurdere MSD's reklamemateriale.

DSAM opfordrer MSD til straks at fjerne dette reklamemateriale og offentligt beklage indhold og udformning.