Skip to main content

Ud på gaden igen!

Op imod hver femte skadestuepatient i Region Syddanmark glemmer at ringe, inden de tropper op. Det er for dyrt, så nu skal ’selvhenvenderne’ sendes ud på gaden igen og ringe op, mener sundhedspolitikerne.

Kirsten Winding, winding@kirstenwinding.dk

20. feb. 2015
3 min.

Der skal sættes en stopper for, at folk bare henvender sig på skadestuen uden at ringe op først. Det mener en bred vifte af sundhedspolitikere i Region Syddanmark. En opgørelse der blev fremlagt for regionens sundhedsudvalg i januar viste, at op imod hver femte - mellem 15 og 20% af patienterne - stadig går lige ind fra gaden, selvom det fra 1. april 2014 har været en regel, at alle skal henvende sig over telefonen først.

I april 2014 regnede man med, at telefonslusen ville betyde et fald i henvendelserne på 25-30%, idet mange patienter ville blive omdirigeret enten til egen læge eller til egenomsorg allerede i telefonen. Men faldet har nu vist sig at være helt nede på 6%. Det betyder, at man må vinke farvel til en temmelig stor del af den forventede besparelse.

For at stramme op på det, vil regionen nu forlange, at alle de såkaldte ’selvhenvendere’ sendes ud på gaden igen for at ringe op til skadevisitationen.

Det er desværre nødvendigt at opdrage folk til det, udtaler flere sundhedspolitikere samstemmende til Fyens Stiftstidende. For som det er nu, koster det regionen omkring 20 millioner ekstra om året, at småskaderne ikke bliver sorteret fra som beregnet.

Man havde for eksempel forventet, at omkring 10% af samtlige skadehenvendelser i dagtiden kunne henvises til egenomsorg. Det sker kun for 6% i øjeblikket.

”Vi har ikke har fundet de vises sten med hensyn til at løse problemet på FAM i Odense,” medgiver Michael Hansen-Nord, der er ledende overlæge dér.

”Siden ordningen om visiteret skadestue startede, har selvhenvendere i Odense fået udleveret skriftlig information om skadevisitationen, og de er faktisk også blevet bedt om at ringe til visitationen for at få en tid. Det har langt de fleste gjort, kun ca. to-tre patienter om dagen har valgt at sætte sig ind i køen uden at ringe op,” fortæller han.

I hele 2014 var der i Odense ca. 900 patienter uden tid, og de første syv uger af 2015 var der 103 svarende til knap tre ud af ca. 90 patienter pr. dag, fortæller han.

Indførelsen af telefonvisitation har betydet et samlet fald i aktiviteten på 5,8% i FAM’erne i Region Syddanmark og skadestuen i Vejle. Der er dog et markant større fald i Vejle og Esbjerg i perioden end på de øvrige matrikler. Ser man udelukkende på udviklingen for klassiske skadestuepatienter, er faldet i aktivitet 10,7%. Det er mindre end forudset.

Samtidig er antallet af telefonhenvendelser til Læge- og skadevagten steget med 43%. Det er 10% mere end forventet. Alligevel har Læge- og skadevagten i samme periode forbedret servicemålene for ventetider fra 2013 til 2014.

Læs også: ”Gå udenfor døren, og ring til visitationen”