„Efterfølgende kunne vi på evaluer.dk se, at der målt på netop disse roller var sket en stigning på Aalborg Universitetshospital“, siger Susanne Nøhr.
I det hele taget er der en temmelig høj implementeringsgrad. Mellem to tredjedele og tre fjerdedele af de initiativer der sættes i værk på 3-timersmøderne bliver helt eller delvist implementeret.
„Én sagde til mig, at hvis overlægerne fik en tilsvarende mulighed for at sidde tre timer uforstyrret og drøfte noget, de brænder for – og tilmed ledelsens opbakning hertil – så ville det virkelig rykke“, siger Susanne Nøhr smilende.
IKKE EN ØNSKELISTE
3-timersmøderne blev udviklet tilbage i 2002 på det daværende Aalborg Sygehus, hvor Det Postgraduate Uddannelsesudvalg syntes, at der skulle ske noget nyt. De uddannelseskoordinerende yngre læger, der bliver klædt på til at være mødeledere, afrapporterer til de seniore læger og specialeledelserne. Disse udarbejder handleplaner og afrapporterer til hospitalsledelsen, hvor Susanne Nøhr læser med.
Efterfølgende kan man gå på nettet og der finde de aktuelle handleplaner inden for de enkelte specialer og dermed lade sig inspirere til nye tiltag i eget speciale.
Når vi får både uddannelseslægernes ideer og specialeledelsernes handleplaner, kan vi se, om der er noget, der bliver afvist af ledelserne. Og nej, det er ikke meget. Specialeledelserne er konstruktive og tager mange af ideerne til sig. Men det er jo ligesom en ønskeliste til jul – man får ikke det hele. Det er helt legitimt for ledelsen at argumentere for, at eksempelvis et ekstra vagtlag ikke kan lade sig gøre. Men mange af initiativerne handler om at udnytte krydspunkter med speciallægerne bedre samt om uddannelsesmiljø og kultur – at „man skal være bedre overfor hinanden“, siger Susanne Nøhr. Hvert andet år er emnet frit, som i 2014.
Susanne Nøhr: „Vi gør meget ud af at understrege, at det ikke bliver en brokkeklub. Vi er i forvejen en løsningsorienteret organisation, der er vant til at finde løsninger. Derfor beder vi dem om at tænke tilbage på, hvad de har gjort i tilsvarende situationer, og hvordan de kan overføre løsningen dengang til det problem, de står med i dag“.
Efter hvert 3-timersmøde udkommer der en lille rapport på glittet papir, der præsenterer forskellige temaer og således fungerer som videndeling på tværs af specialerne.
„Rapporterne skal ikke mindst ses som en tilbagemelding til uddannelseslægerne om, at vi værdsætter deres input og finder, at deres initiativer kan være en inspiration for andre. Og at dem, der er uddannelseslæger året efter skal forholde sig til, om det, deres forgængere har sat i værk, også er blevet til noget. Og om det fortsat er aktuelt“.
AT TÆNKE UD OVER EGEN NÆSETIP
For Susanne Nøhr er 3-timersmøderne et uundværligt supplement til inspektorrapporterne og evaluer.dk.
„Jeg ser møderne som en kvalitativ temperaturmåling, og den største værdi består i, at de yngre læger har medejerskab for at udvikle uddannelsesmiljøet. Og at de bliver taget alvorligt.
Jeg siger til de yngre læger, at selv om de kun er ansat her på sygehuset i et halvt eller helt år og f.eks. kun har en måned tilbage, skal de anerkende værdien af, at de med deres input kan være med til at rette op på uddannelsen til gavn for dem, der kommer efter dem. Og det gør de også: de tænker ud over deres egen næsetip“.