Skip to main content

Udvalg vedrørende Multipraksisundersøgelser 2002

Professor Jørgen Lous, alment praktiserende læge Niels Damsbo, alment praktiserende læge Edvin Kaup & alment praktiserende læge Michael Dupont, MPU, c/o DSAM's sekretariat. E-mail: jlous@health.sdu.dk

1. nov. 2005
4 min.

P.L.O. og DSAM's Udvalg vedrørende Multipraksisundersøgelser (MPU) vurderede i 2002 i alt 34 projekter med relation til almen praksis.

Som det fremgår af Tabel 1 kommer projekterne nogenlunde lige hyppigt fra medicinalindustrien, almen praksis, hospitalsafdelinger eller universiteterne eller andre offentlige institutioner. Af de syv projekter fra almen praksis kom de fem fra institutter og forskningenhederne, mens to kom fra praktiserende læger uden eller med kun mere perifer tilknytning til de almenmedicinske universitetsmiljøer. Der er fortsat en stor interesse i at benytte almen praksis til at rekruttere patienter til hospitalsbaserede undersøgelser.

Arbejdet med vurdering af de enkelte projekter omfatter:

  • er projektet interessant og relevant for almen praksis?

  • er projektet gennemførligt med hensyn til metode og materialestørrelse?

  • sker rekruttering af patienter på en hensigtsmæssig måde?

  • medfører projektet ekstra udgifter for Sygesikringen, og i givet fald skal der indhentes speciel tilladelse?

  • er lægernes tidsforbrug af en sådan størrelsesorden, at en evt. manglende honorering vil medføre lavere deltagelse og dermed forringe den videnskabelige værdi væsentligt?

  • er der balance imellem eventuel honorering og tidsforbrug?

Udvalgets vurdering er en vejledning for de deltagende praktiserende læger. Vurderingen af projekterne fremgår af Tabel 2. To projekter fik ikke nogen endelig vurdering, fordi det ene drejede sig om et projekt der ikke skulle foregå i almen praksis, men kun i gynækologisk og dermatologisk speciallægepraksis, og det andet foregik udelukkende på en universitetsafdeling og var en meget omfattende lægemiddelafprøvning af fase 3-lignende karakter.

Projektet, der ikke er anbefalet deltagelse i, drejede sig om et projekt fra en sygdomsorganisation, hvor udvalget mente at projektet ikke var færdigt til udsendelse til almen praksis. De tre projekter, der er stillet i bero, drejer sig især om projekter, hvor der var uklare punkter, som projektmageren vil arbejde videre med og så vende tilbage med en revideret protokol.

Kortere behandlingstid

Det er i rimeligt omfang lykkedes udvalget at holde behandlingstiden under seks uger med undtagelse af ferietiden. Især har projekter fra de tre almenmedicinske miljøer haft gavn af udvalgets nye vedtægter, der gør det muligt for formanden alene at vurdere deres projekter, når de ledsages af en udtalelse fra lederen angående projektets gennemførlighed, om at patient- og lægerekruttering er hensigtsmæssig, at der ikke er ekstra udgifter for Sygesikringen, og at der er et rimeligt forhold mellem lægernes arbejdsindsats og udbyttet af projektet.

Hvad skal indsendes?

Udvalget vurderer alle projekter, der berører almen praksis. Der skal indsendes alt relevant materiale (projektprotokol, spørgeskemaer, patientvejledning, tidsplan, økonomi og eventuelle godkendelser), således at udvalget kan vurdere lægernes tidsforbrug ved at deltage og vurdere det eventuelle videnskabelige udbytte af projektet.

Projektprotokollen skal være på dansk og materialet indsendes i fem eksemplarer. Ledsagebrevet med anmodning om udvalgets udtalelse dog kun i et eksemplar.

Udvalgets vurderinger på internettet

Udvalgets udtalelser bliver offentliggjort på DSAM's hjemmeside (www.dsam. dk/forskning/mpu) med projekttitel, kontaktperson og afgørelse, hvis projekttitel og navn ikke ønskes offentliggjort, respekteres dette. Udvalget lægger vægt på, at udvalgets udtalelse bliver kendt af lægerne inden de beslutter sig for eventuel deltagelse i et projekt.

Andre relevante sager

Udvalget ser frem til forbedrede muligheder for honorering af de praktiserende lægers tidsforbrug efter den nye overenskomst ved deltagelse i videnskabelige undersøgelser, der ikke er sponsoreret af lægemiddelindustrien. Det er især aktuelt i forbindelse med interessante og relevante projekter fra almen praksis, hvor tidsforbruget kan være relativt stort. Det er ofte projekter, der er vigtige for indhentning af ny viden om vort fag og vores måde at arbejde på.

Projektmaterialet skal oplyse om publicering, tidsforbrug og honorar

Alle projekter der udføres i samarbejde med medicinindustrien, skal indeholde klare aftaler om publikationsrettigheder for de deltagende læger. Det er for alle projekter vigtigt, at tidsforbruget står i et rimelig, forhold til lægens honorar, således at der ikke er tale om dusør, men reel betaling for udført arbejde. Vi ønsker også oplyst, hvor mange praktiserende læger der tænkes inddraget i undersøgelsen, for at vurdere om belastningen af lægegruppen står mål med det mulige udbytte at indsatsen.

Hvordan arbejder udvalget

Projektbeskrivelser skal sendes til DSAM's sekretariat, Stockholmsgade 55, 2100 København Ø i fem eksemplarer med alle bilag. Herfra bliver et eksemplar af hvert projekt sendt til udvalgets fire medlemmer, som udarbejder en selvstændig skriftlig vurdering. Vurderingerne rundsendes dernæst via sekretariatet til de øvrige medlemmer. Herefter udarbejder formanden en fælles indstilling. Ekspeditionstiden søges holdt nede på omkring seks uger.