Udvalg vedrørende Multipraksisundersøgelser under DSAM og PLO, årsberetning 2006

Professor læge Jørgen Lous, alment praktiserende læge Niels Damsbo, alment praktiserende læge Edvin Kaup & alment praktiserende læge Peter Magnussen. Institut for Sundhedstjenesteforskning, Almen Medicin, Syddansk Universitet. E-mail: jlous@health.sdu.dk

14. sep. 2007

Udvalgets formål

Udvalgets formål er at vurdere alle forskningsprojekter, der agtes gennemført som multipraksisundersøgelser. I vurderingen skal indgå en bedømmelse af projekternes relevans for almen praksis samt deres gennemførlighed.

Ved relevans forstås, at undersøgelsen skal give ny viden til gavn for almen medicin, patienter og sundhedsvæsenets funktion. Projektet bør være tilrettelagt for almen praksis, og diagnosekriterierne bør være tilpasset almen praksis. Endvidere må det tilstræbes, at undersøgelsen skal foregå i almen praksis' regi, således at lægerne deltager som dataindsamlere og ikke kun som henviser til en anden institution eller afdeling. Ved gennemførlighed forstås, at der anvendes relevant forskningsmetodologi, hvad angår undersøgelsens planlægning, gennemførelse og fortolkning, og at dette klart fremgår af protokollen.

Udvalgets udtalelse bør forelægges de potentielt deltagende læger i sin helhed, således at de hjælpes i deres beslutning om, hvorvidt de vil deltage i projektet.

Honorar for dataindsamling

Udvalget rådgiver Forskningsfonden for Almen Praksis om ansøgninger til honorering af lægers merarbejde med dataindsamling. Udvalget har i 2006 modtaget syv ansøgninger. Ansøgningsfristerne er den 1. maj og den 1. oktober. Der er 600.000 kr. til fordeling årligt, også i 2006.

Ansøgning om tilskud til honorering af praktiserende lægers dataindsamling indsendes til DSAM's sekretariat. Der er udarbejdet specielt skema til ansøgningerne, således at vi får de nødvendige oplysninger for at kunne vurdere både projektet og arbejdets omfang for lægerne. Udgangspunktet for honoreringen er det aktuelle tidsforbrug og overenskomstens 10-min.-modul. Skemaet fås ved henvendelse til Danske Regioner, DSAM eller PLO's sekretariat. I år blev en ansøgning trukket tilbage. De øvrige seks ansøgninger var relevante og velbegrundede. De fik bevilget mellem 7.000 og 150.000 kr. som maksimale tilskud.

Projektvurdering

MPU har behandlet 31 projekter i 2006. Af disse blev praktiserende læger anbefalet deltagelse i de 16 projekter. 11 projekter blev vurderet som enten mindre interessante/relevante eller metodemæssigt potentielt problematiske, derfor blev lægerne hverken tilrådet eller frarådet at deltage. To projekter blev læger direkte frarådet at deltage i. Det var projekter med uhensigtsmæssig patientrekruttering, med metode- eller publiceringsproblemer eller rene markedsføringsprojekter. To projekter blev aflyst efter indsendelse til bedømmelse.

Syv projekter kom fra almen praksis, 15 fra medicinalindustrien, fem fra hospitalsafdelinger og fire fra universitetsafdelinger/forskningsinstitutioner. Denne fordeling er nogenlunde som sidste år.

Mange læger deltager

Det er ofte ret omfattende undersøgelser, der udføres som multipraksisundersøgelser, fx spørgeskemaundersøgelser, der kortlægger lægernes eller patienternes holdninger, symptomer og oplevelser i sundhedsvæsenet, eller undersøgelser, som er planlagt af lægemiddelindustrien angående nye lægemidlers effekt og bivirkninger, nye indikationer eller nye kombinationer. Lægerne opnår ofte ny viden om specifikke lægemidler ved at deltage, og i de fleste projekter er der honorar for tidsforbruget ved deltagelsen.

Behandlingstiden

Udvalget bestræber sig på at holde behandlingstiden så lav som mulig, dvs. 4-6 uger med undtagelse af ferietiden. Projekter fra de almenmedicinske miljøer har fortsat mulighed for hurtig behandling, idet formanden alene kan vurdere projekterne, når de ledsages af en udtalelse fra lederen af den pågældende afdeling om projektets gennemførlighed, om patient- og lægerekruttering er hensigtsmæssig, om hvorvidt der er ekstra udgifter for Sygesikringen forbundet med projektet, og om der er et rimeligt forhold mellem lægernes arbejdsindsats og udbyttet af projektet.

Praktiske oplysninger

Udvalgets vedtægter, indsendelsesprocedure, skema til brug for ansøgning om honorar til praktiserende lægers dataindsamling samt skema til brug for de tre almenmedicinske forskningsmiljøer kan læses på: www.dsam.dk/forskning/multipraksisudvalget

Udvalgets sammensætning

Udvalget består af fire medlemmer: Edvin Kaup (PLO), Peter Magnussen (PLO), Niels Damsbo (DSAM) og Jørgen Lous, formand for udvalget (DSAM). Anette Lindblad fra DSAM yder sekretariatsbistand.