Skip to main content

Unge læger har krav på en ordentlig kompetenceudvikling

Hvad afgør, om en ung læge kan det, hun skal for at kunne kalde sig speciallæge? Det gør de såkaldte kompetencevurderinger, hvor de kliniske vejledere evaluerer den yngre kollegas konkrete færdigheder og viden. Det er reelt en løbende eksamen, og derfor er det vigtigt, at rammerne er i orden, og at vurderingen af de kommende speciallæger foregår efter bogen.

Mads Skipper, Formand for Lægeforeningens Udvalg for Uddannelse og Forskning

17. aug. 2015
2 min.

På nogle uddannelsessteder gør man det virkelig godt, men desværre er det også vores erfaring, at det foregår for usystematisk flere steder og i værste fald bruges anerkendte kompetencevurderingsmetoder slet ikke. Det er ikke i orden.

Du kan læse mere om det i dette nummer, hvor der sættes fokus på læring. Overlæge Doris Østergaard pointerer i et interview det fælles ansvar for en god kompetencevurdering, og overlæge Gitte Eriksen peger på, hvordan man sikrer kompetent vejledning.

Fra Lægeforeningens side vil vi kraftigt opfordre både regioner og videnskabelige selskaber til at sikre, at de gode og velbeskrevne råd fra Sundhedsstyrelsen om, hvordan kompetencevurderingen skal udføres, fortsat udvikles og valideres for at sikre en korrekt bedømmelse af, om lægen har lært det nødvendige.


DET ER REELT EN LØBENDE EKSAMEN, OG DERFOR ER DET VIGTIGT, AT RAMMERNE ER I ORDEN, OG AT VURDERINGEN AF DE KOMMENDE SPECIALLÆGER FOREGÅR EFTER BOGEN.


Det skal ske såvel gennem de konkrete målbeskrivelser og de særlige kompetencer i videreuddannelsesregionerne som de uddannelsesansvarlige overlæger. De er reelt ambassadører for næste generation af speciallæger, og derfor skal der være respekt for, at det er en krævende opgave at sikre, at travle kolleger gennemfører vurderingerne som beskrevet.

Afgørende er også, at sundhedsvæsenets driftsherrer bakker op. Regionerne kan aktivt bidrage ved at sikre undervisning i kompetencevurderinger og vejledning. Det er vigtigt, at de kliniske vejledere er uddannede og opdaterede ikke kun i at yde kompetent daglig vejledning, men også i at bruge kompetencevurderingsmetoder. Regionerne bør også sikre, at der blive fulgt systematisk og konsekvent op på tilbagemeldinger om uddannelsesstedernes kvalitet fra inspektorrapporter og fra yngre læger selv på evaluer.dk. Med de rette rammer for uddannelse og læring er det Lægeforeningens overbevisning, at man får uddannet de kommende speciallæger langt over målbeskrivelsernes minimumskompetenceniveau, som kan matche et sundhedsvæsen i verdensklasse.

Forhåbentlig kan vi snart konstatere, at der alle steder er sikkerhed for en kvalificeret vurdering af den enkelte læges kompetenceudvikling. Men det slutter ikke der. At være læge indebærer en forpligtelse til at holde sig ajour gennem hele karrieren, som det beskrives i andre artikler i dette nummer. Derfor arbejder Lægeforeningen også bredt på at sikre gode rammer for lægers livslange læring. For vores egen skyld, men først og fremmest for patienternes skyld.