Det skal ske såvel gennem de konkrete målbeskrivelser og de særlige kompetencer i videreuddannelsesregionerne som de uddannelsesansvarlige overlæger. De er reelt ambassadører for næste generation af speciallæger, og derfor skal der være respekt for, at det er en krævende opgave at sikre, at travle kolleger gennemfører vurderingerne som beskrevet.
Afgørende er også, at sundhedsvæsenets driftsherrer bakker op. Regionerne kan aktivt bidrage ved at sikre undervisning i kompetencevurderinger og vejledning. Det er vigtigt, at de kliniske vejledere er uddannede og opdaterede ikke kun i at yde kompetent daglig vejledning, men også i at bruge kompetencevurderingsmetoder. Regionerne bør også sikre, at der blive fulgt systematisk og konsekvent op på tilbagemeldinger om uddannelsesstedernes kvalitet fra inspektorrapporter og fra yngre læger selv på evaluer.dk. Med de rette rammer for uddannelse og læring er det Lægeforeningens overbevisning, at man får uddannet de kommende speciallæger langt over målbeskrivelsernes minimumskompetenceniveau, som kan matche et sundhedsvæsen i verdensklasse.
Forhåbentlig kan vi snart konstatere, at der alle steder er sikkerhed for en kvalificeret vurdering af den enkelte læges kompetenceudvikling. Men det slutter ikke der. At være læge indebærer en forpligtelse til at holde sig ajour gennem hele karrieren, som det beskrives i andre artikler i dette nummer. Derfor arbejder Lægeforeningen også bredt på at sikre gode rammer for lægers livslange læring. For vores egen skyld, men først og fremmest for patienternes skyld.