Skip to main content

Vagtlægernes barske vinter

Journalist Kurt Balle Jensen, kurt@ps-presse.dk

9. maj 2007
6 min.

»Hjælpen er ikke længere væk end en telefon«, skriver Region Midtjylland på sin hjemmeside om akut sygdom. Men mange patienter har oplevet, at det ikke var helt nok at have en telefon i lommen eller på skrivebordet. Tidsmæssigt var der langt til hjælpen.

Problemerne med at komme igennem til vagtlægen har i den grad optaget sindene i Region Midtjylland. Ikke mindst i den vestlige del af regionen har der været problemer, og selv om politikere og embedsmænd mener, at problemerne nu er ved at være løst, er det ikke helt oplevelsen blandt vagtlægerne.

Det kan vi ikke byde vore patienter

»Det fungerer stadig ikke optimalt. Så sent som i onsdags [den 14. marts, red.] havde jeg vagt, og her stod det hele stille en time på grund af systemfejl«, fortæller praktiserende læge Kurt Ebbensgaard, Holstebro.

»Jeg vil skynde mig at sige, at jeg tror, at strukturen er den rigtige, når den kommer til at fungere. Vi har ikke noget imod en ordning med færre vagter og til gengæld større travlhed, fordi vi dækker et større område. Men sådan, som situationen har været de seneste måneder, er arbejdsforholdene simpelthen urimelige. Der har været tilfælde, hvor det tog op til tre timer at komme igennem på telefonen og halvanden times ventetid i konsultation.

Det kan vi ikke byde vore patienter. Tænk på, hvad det giver af frustrationer og decideret angst om natten for en børnefamilie eller ældre mennesker, der vil have fat i en vagtlæge, men som ikke kan komme igennem. Samtidig betyder det, at vi sætter samarbejdspartnere som ældreplejen i situationer, som de ikke magter. Vi havde forleden et ,brokkemøde`, hvor vi var samlet omkring 50 vagtlæger fra det gamle Ringkjøbing Amt. Det var typisk, at ikke mindst mange ældre læger følte, at dette gik deres ære og deres faglighed for nær. De havde svært ved at skulle forsvare en situation, som egentlig ikke kan forsvares«.

Vi klynker ikke

Kurt Ebbensgaard har savnet politisk opbakning, og han bryder sig ikke om, når ledende politikere i pressen beder lægerne »tage sig sammen«.

»Vi er ikke pylrede, og vi klynker ikke over barske arbejdsvilkår. Vi er vant til at arbejde på kanten. Men vi har manglet politisk opbakning og anerkendelse for, at vi rent faktisk har gjort en meget stor indsats for at få dette til at fungere. Man kan godt arbejde under voldsomt pres i en periode, men hvis man samtidig skal have et gok i nødden, så går det let galt og bliver stressende. Det er jo os, der møder reaktionerne hos patienterne. Når man i otte timer har siddet i en telefonvagt med visitation, hvor der har været omkring 12 sekunder mellem opkaldene fra patienter, og disse har ventet i halvanden time på at komme igennem, så er man altså brugt«, siger Kurt Ebbensgaard, der ser frem til forhold, hvor patienterne igen føler sig trygge ved vagtlægeordningen.

Kommer vagtlæger over hele Danmark til gode

Læge Jens Michael Larsen er it-ansvarlig for vagtlægeordningen i Region Midtjylland. Han mener, at systemet nu kan fungere nogenlunde tilfredsstillende for brugerne, men at det fortsat skal optimeres, og at der fortsat er problemer, der skal løses:

»Der skulle en helt anden database til med alt, hvad det indebærer. Leverandøren undervurderede opgaven og havde en urealistisk tidsplan. Det siger de også selv. Men vi er nu kommet så langt, at besøgsadministrationen fungerer, og så der ikke forsvinder oplysninger ud af systemet, som det tidligere var tilfældet«.

Det gamle program kunne ikke klare overgangen til regionens krav om kapacitet og måtte erstattes af et helt nyt system. Derfor har lægerne i Midtjylland måttet klare at lægge ryg til nogle belastninger og indhøste nogle erfaringer, som man i andre regioner kan drage nytte af:

»Det er jo et fælles regionalt udviklingsarbejde, der nu skal bære frugt. Hvis vi ikke i Region Midtjylland havde sat deadline til den 1. januar 2007, havde vi også kunnet afvente et system, der var testet og velfungerende. Men et sted skal det jo prøves af og rettes til, og man kan sige, at vagtlægernes strabadser i Midtjylland i de seneste måneder vil komme kollegerne i resten af landet til gode, når de får et velfungerende system«, siger Jens Michael Larsen.

Alle 15 nu nedlagte amter benyttede EG Data Informs system MedWin. Nu bliver der så opbygget et nyt system, men skæringsdatoen den 1. januar 2007 for første region viste sig altså ikke at kunne holde. Det har næsten bogstaveligt talt kostet blod, sved og tårer hos lægerne i Region Midtjylland i de seneste måneder.

Politikeren: »Vi slår syv kors for os«

En af de politikere, der anerkender lægernes ekstraordinære indsats i en barsk tid, er formand for Region Midtjyllands udvalg for primær sundhed, Aage Koch-Jensen: »Vi har netop haft møde i udvalget, hvor vi har gennemgået alle klager over vagtlægeordningen en for en. Der var klager over ventetiden til at komme gennem på telefon, der var klager over ventetid i konsultation, og der var klager over geografien. Det var de klumper, klagerne stort set fordelte sig i. Vi sad med 30 klager, og det er for mange, men vi må stadigvæk sige, at det kun er promiller, der har klaget. Og nu gør vi noget ved det«.

Men hvad gøres der?

»Lægerne har kørt med det ekstra mandskab, og teknisk rettes der nu op. De tekniske problemer kan deles op i to: Lægerne havde i de gamle amter et edb-system, som vi betalte, men som lægerne selv administrerede. Det fungerede godt, og vi sagde så: Det skal I selvfølgelig beholde. Men det viste sig, at da det skulle op i en større skala, så gik det ikke, så gjorde det knuder. Men det er rettet nu. Det andet tekniske problem var, at der var få telefonlinjer, og det har TDC gjort noget ved. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at da vi havde amterne, fungerede vagtlægeordningen upåklageligt. Og det kommer den til igen«.

Så du forventer, at antallet af klager nu styrtdykker?

»Ja, det gør jeg. Men samtidig slår vi syv kors for os, for der er jo altid noget, der kan gå galt. Det er et meget stort apparat, der skal fungere. Husk på, at vi har 1.200 henvendelser om dagen«.

Kan du forstå, at lægerne har følt sig presset?

Selvfølgelig kan jeg forstå det, og det er os politikere, der har ansvaret for, at det fungerer. Det er klart, at når lægernes edb-system med bærbare computere ude i bilen ikke fungerer, må de i stedet bruge deres mobiltelefon, så den blokerer for indgående samtaler. Det giver problemer, og det er selvfølgelig et pres. Men jeg vil samtidig sige, at lægerne har været langt fremme i skoene for, at det her skulle fungere. Hvis de bare havde stået og vendt det hvide ud af øjnene, så var det gået galt. Men det har de ikke gjort. De har puklet for, at det trods vanskelighederne kunne fungere så godt som muligt«, siger Aage Koch-Jensen.

Blandt vagtlægerne i Region Midt-jylland varer det længe, før vinteren 2007 bliver glemt. Op til flere timers ventetid ved telefon fik en del til simpelthen i stedet at tage på skadestuen. Der er blevet skrevet barske artikler i aviser og indslag i lokalradioer. Læger har taget stribevis af ekstravagter, og i perioder har bølgerne gået højt mellem læger og politikere. Nu har vinden lagt sig noget - men dønningerne er stadig høje.