Skip to main content

Vi sætter os høje mål

Journalist Birgit Brunsted, bbrundsted@mail.dk

26. okt. 2007
12 min.

Colorado: Det store reklameskilt ved en af Denvers befærdede indfaldsveje proklamerer : »For people who hate hospitals«.

Afsenderen er University of Colorado Hospital, UCH, og der er flere reklamer for hospitalet i gadebilledet med tekster som »A contemporary yet warm environment«, »A new model of patient and family centered care«, og så selvfølgelig »One of Americas best hospitals«.

Den sidste påstand refererer til magasinet »US World Report & News« årlige liste over Amerikas bedste hospitaler, hvor University of Colorado Hospital er blandt de i toppen.

For at et hospital skal være »fremragende« er kriterierne, at det påtager sig vanskelige procedurer, at det er tilknyttet et medicinsk fakultet, at det scorer højt inden for en række specialer, at det har et godt omdømme blandt fagfolk, lav dødelighed, og at det tilbyder særlig god sygepleje.

Sådanne resultater når man ikke ud af det blå, og det er klart, at selve organisationen skal fungere optimalt på alle planer, fra maskinmestrenes og ingeniørernes område til operations- og sengeafdelinger.

Da vi kommer på besøg i juli måned, er University of Colorado Hospital for få dage siden flyttet små ti kilometer til den kæmpestore Anschutz Medical Campus i Denver, hvor det samarbejder med medicinske fakultet på University of Colorado.

Men bortset fra nogle enkelte flyttekasser virker det nye, topmoderne hospital, som om det har været i gang i måneder. Patienterne ligger i deres senge, det hele fungerer tilsyneladende, og her er bemærkelsesværdigt stille rundt omkring på afdelingerne.

Men flytningen, der har kostet 7,4 mio. dollars, har også været forberedt i to år og er noget af et logistisk mesterværk.

Stille hospital

Robert Reid er leder af hospitalets såkaldte support services og chef for hele det tekniske personale. Han siger, at hans rolle er at være i kulisserne, mens patienterne er fremme på scenen. Men teknikernes indsats er integreret i hospitalets drift på en helt anden måde, end vi er vant til i Danmark. Blandt andet samarbejder teknisk afdeling med lægerne i en »Environment and Care Committee«.

»En af vore elektriske ingeniører tilbragte en dag på en båre i hospitalstøj og blev kørt rundt på hele hospitalet - for hvad ser en patient mest? Loftet! Det førte til, at vi redesignede hele vores elektriske system og rørsystemerne,« siger han. Robert Reid mener, at de er nået langt med det nye hospital og fremhæver især, at der et bedre flow og langt mindre støj her end på det gamle hospital«. Men man har også afskaffet de generende højttalerkald, der uafladeligt har skrattet på gangene - i Danmark kender vi dem heldigvis kun fra tv-serier.

Noget overraskende fortæller Robert Reid også, at hans personale af teknikere og ingeniører rent faktisk er i kontakt med langt de fleste indlagte patienter.

Valet parking

»Patienterne har en hel del teknologi på deres stuer, som tv, dvd, termostat og sengekontroller, og vi vil sikre os, at de kan bruge det hele og ved, hvor de kan hente hjælp,« siger han.

På spørgsmålet, om patienten virkelig kan tilkalde en ingeniør, hvis han ikke kan finde ud af teknikken, siger Robert Reid: »Ja. Vi ved, at det kan være særdeles ubehageligt, at der eksempelvis er for koldt på stuen, når man er nyopereret og får medicin, og vi har 40 ansatte, der er på tilkaldevagt hver dag. Patienterne er vores primære kunder, og det er en udfordring for personalet at lære at indgå i den relation.«

Hospitalet, der dækker en radius på 500 miles, ca. 800 km., tilbyder valet parking som på de bedste hoteller. Det vil sige, at patienten kører op til hovedindgangen, hvor der står en person klar til at parkere bilen på en af de kæmpestore parkeringspladser. Når patienten skal hjem, afleverer hun sit nummer, og bilen bliver kørt frem.

Alle sengestuer er enestuer med en sofa, som en ven eller pårørende kan sove på.

Kræver stærkt lederskab

For at få lægernes bud på, hvad der gør et hospital til et af landets bedste, har vi talt med en kardiolog og en hepatolog, der begge har arbejdet adskillige år på Colorado University Hospital.

Greg Everson har været ansat på UCH siden 1982 og er leder af afdelingen for levertransplantation. Han er hepatolog og gastroenterolog, for i USA er hepatologi et speciale under gastroenterologi.

Jeg spørger Greg Everson, hvad der skal til for at blive et af USA's bedste hospitaler, set fra hans job:

»Nøglen er, at det tillader os at udvikle en programmatisk og multidisciplinær holdning, når vi påtager os indviklede procedurer - for mit vedkommende, når det gælder levertransplantationer,« svarer han.

Programmatisk?

»Det betyder, at alle læger er trænet i specialet, og at man skal få brikkerne til at passe sammen, når man udvikler programmer. Det kræver stærkt lederskab at klare de udfordringer,« siger Greg Everson.

»Levercentret arbejder i en kontekst af forskning og uddannelse. Patienten får et godt kirurgisk resultat og god klinisk pleje og får samtidig muligheden for at blive udsat for forbedrede procedurer, der skyldes forskning.

At få forskningen ud i klinikken er en stadig proces, og vi forfiner hele tiden vore forskningsresultater. Vi har et undervisningsprogram hver dag, og det giver succes,« siger Greg Everson.

Som eksempel på forskning i et område, der har umiddelbar relevans for levertransplantationer, nævner Greg Everson hepatitis C: »Det er et af vore store problemer, og her på Anschutz Campus integrerer vi universitetet i alt om hepatitis C, og vi har fået store forskningsmidler til forskning i, hvordan hepatitis C indvirker på levertransplantationer.«

Innovative kirurger

»De største komplikationer ser man ved de første 20 transplantationer - der er en læringskurve. Men vort kirurgteam arbejder innovativt og forsker for eksempel i procedurer, der reducerer operationstiden,« siger han.

»Vor afdeling var en af de første i verden, der holdt op med at bruge steroider tidligt i forløbet ved levertransplantation. Tidligere var de patienter på steroider uendeligt. Men det giver masser af bivirkninger: Knoglerne afkalker, blodtryk og kolesterol stiger, der er risiko for diabetes. Det er alvorlige komplikationer, og nu er det almindeligt ikke at give steroider.«

University of Colorado Hospital var også med i frontlinjen, da man begyndte at udføre voksen-til-voksen levertransplantationer, siger Greg Everson:

»Det gik over stok og sten et stykke tid, indtil det første dødsfald i New York. Derefter blev man noget mere forsigtig med udvælgelsen af patienter og donorer, og antallet af levertransplantationer fra voksen til voksen faldt også her på hospitalet. Vi ville se tiden an og er med i National Institutes of Health's A2ALL-studie, hvor ti centre i USA har samlet deres erfaringer med levertransplantationer, o g hvor vi ser på, om udkommet er lige så godt med voksen-til-voksen transplantation, som levertransplantationer med organer fra døde.«

Greg Everson understreger igen og igen betydningen af forskning og uddannelse, hvis man vil være med i toppen. »Vi har masser af forskning, også klinisk forskning, og den meste forskning foregår via forskningskoordinatorer, der går her på afdelingen,« siger han. Desuden foregår der hele tiden undervisning af medicinstuderende, turnuskandidater og fellows på afdelingen. »Alle her deltager på et eller andet niveau,« siger Greg Everson.

Samarbejde på tværs af afdelinger

CUH satser stærkt på collaborative medicine: Altså at samarbejde på tværs af afdelinger: »De afdelinger, der skal samarbejde, et eksempel er lever- og nyreafdelingerne, er tæt ved hinanden, og der er en generel vilje fra de andre specialers side til hurtigt at se en patient, når det er nødvendigt,« siger Greg Everson.

Kommunikationen foregår ved, at sekretærerne skriver de dikterede noter ind i skabeloner i den elektroniske patientjournal, der indeholder alle relevante oplysninger og prøveresultater. Enhver læge kan kalde journalen op på sin pc.

Det kræver også en god økonomi at være et af de bedste hospitaler, og ledelsen skal give plads og tid til, at lægerne kan skaffe penge, siger Greg Everson.

Greg Everson siger, at der er tre måder at skaffe penge på: Lægen ser patienten, altså klinisk arbejde, private og offentlige forskningsmidler og støtte fra staten Colorado.

»De folk, vi ansætter her, er forskningsorienterede, de har ressourcer og kan tiltrække forskningsmidler. For lægen skal finansiere sit ophold her ved at sende regninger til patienterne og gennem at skaffe sig forskningspenge, og så en gang i mellem kommer der en smule fra staten.«

Økonomisk balanceakt

Hospitaler betaler afdelingsledere som ham selv et beløb til administration, men resten skal de selv skaffe: »Det er en balanceakt for os alle,« siger Greg Everson.

University of Colorado Hospital har, man er lige ved at sige selvfølgelig, ikke problemer med at få stillinger besat: »Vi er gode til at tiltrække folk,« bekræfter Greg Everson.

Levertransplantationsafdelingen har fem hepatologer, fire specialuddannede sygeplejersker, som betales af hospitalet, medicinske assistenter og administration. Afdelingen foretager omkring 90 transplantationer om året og bruger 10-15 levende donorer.

Det handler om mennesker

- ikke patienter

Larry Hergott er kardiolog og arbejder på hospitalets Cardiac and Vascular Centre. Han har gennem 20 år haft en privat praksis, men den var han ikke ked af at slippe, da han blev tilbudt en stilling som kardiolog på UCH. Nu har han praktiseret »akademisk medicin« i de sidste otte år med stor tilfredshed.

På spørgsmålet om, hvordan et hospital kan opnå en førerposition, svarer han, at man ikke kun må fokusere på bundlinjen: »Det vigtigste er, at hele hospitalet fra rengøringsfolk til overlæger er ,people oriented`.

Jeg siger med vilje ikke patientorienteret, for her gælder det, at vi også skal tage hånd om patientens nærmeste,« siger Larry Hergott. Det kan selvfølgelig være familie men også samlevende par og nære venner, der følger patienten på hospitalet:

»Vi byder altid patientens kære velkommen, og de kan være på stuen under undersøgelser og samtale. Jeg forlader aldrig en patient uden at spørge, om hun har flere spørgsmål, og det spørger jeg også den, der ledsager patienten om,« siger han. »Patienter er sårbare, og vi ønsker ikke at isolere dem. De kommer sig bedre, hvis de har deres kære omkring sig. Og vi ønsker, at de skal deltage aktivt i behandlingen: Mennesket er i fokus.«

Alle har enestuer

Larry Hergott siger også, at det er umådeligt vigtigt, at alle patienter har enestuer. Desuden mener han, at det er en selvfølge at have: »Et fremragende, veluddannet personale, der vedligeholder deres ekspertise og hele tiden er opdateret på de nyeste og bedste behandlinger.«

Der er tre søjler i akademisk medicin, ifølge Larry Hergott: Forskning, undervisning og omsorg for patienten, hvad enten denne er indlagt eller kommer i ambulatoriet.

»Hvis vi ser en patient, som vil have glæde af at være i en forskningsprotokol, prøver vi at få den pågældende patient med i forsøget. Men ellers udnytter vi tidlige forskningsresultater - forskningen er en del af vor praksis, og vi er de første til at bringe forskningens resultater ud i klinikken. Ude i praksis ville jeg vente på de nye ting. I et akademisk miljø får jeg dem med det samme.«

Larry Hergott tager sig af indlagte patienter to uger ad gangen i 6-8 uger om året, og resten af tiden ser han patienter ambulatoriet. »Og jeg underviser hele tiden .«

Seniorlæger er tovholdere

Også Larry Hergott fremhæver vigtigheden af collaborative medicine:

»Vi har alle slags hjerte- og lungelæger her, og vi er tæt på beslægtede afdelinger. Det har været en god erfaring for mig, at alle er tilgængelige. Vi har et godt teamwork - vi informerer hinanden, gør ting sammen og går til frokost sammen.«

Hjerteafdelingen kører med en elektronisk patientjournal: »Hvis en henvisende læge ringer, har jeg straks adgang til alle oplysninger - laboratorieresultater, skanninger etc.,« siger han.

På spørgsmålet, om det også er en almindelig klage fra patienter på UCH, at de hele tiden møder nye læger, svarer Larry Hergott:

»Hvis du er patient på et universitetshospital, møder du turnuskandidater, medicinstuderende, læger og fellows. Og det kan være en fordel, at mange forskellige ser patienten og får gode ideer. Men det er seniorlægerne, der holder tingene sammen og integrerer forløbene. Og hvis der for eksempel kommer en lungelæge, der vil have en stresstest, er det tovholderen, der kan sige nej, hvis han vurderer, at patienten ikke kan tåle det.«

Larry Hergott siger, at en anden nøglefaktor for at et hospital kan være excellent, er hele tiden at sætte sig mål og måle kvaliteten ud fra evidensbaseret medicin: »Vor behandling sigter mod disse mål, og vi stræber efter at nå dem - og at overgå dem.«

Larry Hergott sidder i hospitalets etikkomite, og siger, at »etik udgør en kæmpe del af det hele.

Som eksempel, når man har et system, der betyder, at lægen kan se patienten i ti minutter. Det finder jeg uetisk. Man kan selvfølgelig ordne det biomedicinske på ti minutter, men der er ikke tid til at tage sig af den personlige del. Jeg vil have en time til en helt ny patient og 20 minutter til en patient, der har været her før,« siger Larry Hergott, der dog giver et lidt svævende svar, da jeg noget målløs spørger, om han virkelig kan få en time til en patient.

»Vi er her ikke for at tage os godt ud. Vi er her for at tage os af folk. Det er derfor, vi er blevet læger,« siger Larry Hergott.

Sådan finder US World Report & News Amerikas bedste hospitaler:

Målet er at identificere hospitaler, der påtager sig vanskelige procedurer og sygdomme, og som opnår fremragende resultater, som sjældne cancerformer og alvorlige hjertesygdomme.

Derfor er de fleste hospitaler på listen universitetshospitaler ofte pionerer, der følger nye behandlings-guidelines. Forskningsresultater bliver hurtigt oversat til klinikken, og landvindingerne inden for den ny teknologi udnyttes hurtigt.

Hospitalerne bliver bedømt i 16 specialer. I 11 af de 16 specialer er det stort set nøgne data, der afgør et hospitals position på listen. De øvrige fem er baseret på hospitalets omdømme hos henvisende læger.

Disse findes ved randomiseret at udvælge 200 læger pr. spec iale fra American Medical Association's register over USA's 860.000 læger.

For overhovedet at blive regnet med i disse datadrevne specialer skal hospitalet opfylde et af tre følgende krav:

Medlemskab af Council of Teaching Hospitals, samarbejde med et medicinsk fakultet eller - så de hospitaler, der ikke har et medicinsk fakultet, får mulighed for at være med - skal de tilbyde mindst ni ud af 18 nøgleteknologier. I 2006 kunne færre end en tredjedel af hospitalerne opfylde de krav.

Inden for de individuelle specialer skal hospitalerne behandle et vist minimumantal af patienter med komplekse lidelser. Inden for ortopædi eksempelvis skulle der over tre år være mindst 416 af denne type patienter.

Eller hospitalet skulle være anbefalet af mindst en læge som værende det bedste inden for det pågældende speciale.

Et hospitals samlede score udgøres af dets US news score, som består af tre lige dele:

Omdømme, dødelighed og en blanding af patientrelaterede faktorer, som sygepleje, herunder sygeplejerske-patient-ratio. De 50 hospitaler med den højeste score for hvert speciale kommer på listen, og 14 hospitaler er »excellente« og optræder på den såkaldte honor roll.

US World Report & News' årlige liste over Amerika's Bedste hospitaler vækker stor opmærksomhed i medierne, og hospitalerne bruger resultaterne i deres markedsføring.

En komplet forklaring findes her: www.usnews.com/health/best-hospitals/methodology

University of Colorado Hospital

Efter 42 år same sted er University of Colorado Hospital flyttet til Anschutz Medical Campus i udkanten af Denver. Den er opkaldt efter Denver finansmanden, Philip Anschutz, der gennem sin Anschutz Foundation har doneret flere end 91 mio. dollars til hospitalet og universitetet.

Hele Anschutz Campus, som står færdig i 2008, vil koste 1,5 mia. dollars. Alle midlerne stammer fra donorer.

Hospitalet er det eneste hospital i regionen, der er forbundet med et medicinsk fakultet.

Hospitalet, der dækker 158.000 m2 har 396 senge. Alle stuer er enestuer.

Hospitalet kombinerer state-of-the art-forskning og teknologi med innovation i behandling og pleje og sætter nye standarder for the total health care experience. Det er et af de hospitaler, der først bringer ny medicin til patienterne.

Alle læger, der praktiserer på University of Colorado Hospital, er ansat som akademiske medarbejdere på University of Colorados medicinske fakulte.

Hospitalet modtager ikke penge fra staten Colorado.

Hospitalet er det 44. i USA, der er udnævnt til magnet hospital af American Nurses Credentialing Center. Det betyder, at det er et center of excellence i sygepleje.

Flere af hospitalerne på listen over Amerikas bedste hospitaler er magnet hospitals.

University of Colorado Hospital www.uch.edu

University of Colorado at Denver and Health Sciences Centre www.echsc.edu