Skip to main content

Vi ved det godt, vi arbejder intenst på sagen

Jesper Poulsen

4. nov. 2005
3 min.

På onsdag indledes i Bella Center i København den hidtil største konference om kvalitet i sundhedsvæsenet på disse breddegrader, 9th European Forum on Quality Improvement in Health Care. Hvad arrangørerne - BMJ og Institute for Healthcare Improvement, Boston - ikke kunne forudse var, at det sker i slipstrømmen fra endnu en mediestorm om netop kvaliteten af det, der foregår i sundhedssektoren og de mange utilsigtede hændelser, der må konstateres. Det viser vigtigheden af konferencen, men bemærk venligst hvem, der var kilden til det seneste stormvejr. Det var herværende Ugeskrift. Der bliver ikke stukket noget under stolen. Vi ved det godt, og vi arbejder intenst på sagen.

Der er sket et meget markant skift omkring kvalitetsarbejdet og bestræbelserne på at forbedre patientsikkerheden i de seneste år. I højtidelige stunder kunne man godt forfalde til at bruge så svulstigt et ord som kulturrevolution. Den er lige så international som den konference, der nu kommer til København, men valget af geografi er også en markering af, at Danmark har lagt sig solidt i førergruppen på området. Med hensyn til indrapportering endda helt forrest. DanskPatientSikkerhedsDatabase, DPSD, der kom i luften den 1. januar i år, har netop udsendt sit første nyhedsbrev. Det viser, at der i den centrale databases første kvartal er indgået 436 rapporter om utilsigtede hændelser. Årsagerne til hændelserne er mangeartede, men især nævnes manglende procedurer og retningslinjer samt dårlig kommunikation såvel skriftligt som mundtligt mellem sundhedspersoner.

Det vi mangler nu, er at se resultaterne fra det markante skift i sundhedskulturen fra at være fokuseret på straf, til nu at bruge kræfterne på læring. Problemet med de fleste bearbejdede data vi får er, at de har adskillige år på bagen. Den originale meddelelse i Ugeskrift for Læger, der senest har vakt opsigt, er baseret på en gennemgang af en årgang journaler fra Urologisk Afdeling, Amtssygehuset i Gentofte. Men årgangen er 1997, og en af de cases, der blev brugt intenst i tv, var fra den tid.

Vi skal ikke anfægte, at patienter med synlige skader er en stærk dokumentation af konsekvenserne af dårlig kvalitet. Vi skal heller ikke anfægte, at samme skader kunne ske i dag. Men det er svært at se perspektivet. Vi ved det godt. Vi arbejder intenst på sagen, og det ville klæde medierne for en gangs skyld at se fremad i stedet for bevidstløst at gentage de samme historier. Vi er i fuld gang med at gennemføre kvalitetsudvikling og gennemsigtighed i det danske sundhedsvæsen. Siden januar har borgerne på sundhed.dk fx kunnet se og sammenligne, hvordan afdelinger rundt i landet klarer sig på områder som apopleksi og lungecancer. På sigt skal strukturerede data på alle områder hjælpe patienterne i deres valg af behandlingssted.

Interessant er det derimod, i hvilken grad forskellige undersøgelser bliver ved med at vise det samme billede, uanset hvilket land i den vestlige kulturkreds, det kommer fra. De første store undersøgelser er i dag over 15 år gamle. De blev foretaget i Canada, Australien og USA, og de viste til alles forbløffelse, at op mod hver tiende patient kom til skade ved mødet med det behandlende sundhedsvæsen. Helt det samme mønster viste sig, da undersøgelserne blev gentaget i Europa. Ikke overraskende var det også konklusionen på pilotundersøgelsen foretaget af DSI i 2000, og nu giver gennemgangen af 1.573 journaler på Gentofte helt analoge resultater. Nu behøver vi ikke mere dokumentation. Vi ved det godt, og vi arbejder intenst på sagen. Velkommen i Bella Center.