Skip to main content

Børnesundhed og miljø i daginstitutioner og skoler

Dansk Selskab for Børnesundhed.

2. jun. 2014
3 min.

Dansk Selskab for Børnesundhed (DSfB) er en fraktion under Dansk Selskab for Folkesundhed. Vi er et lille selskab, der bl.a. arbejder for at fremme børnesundheden og højne kvaliteten i skolesundhedsarbejdet. Selskabets medlemmer er hovedsagelig læger (speciallæger i almen medicin, samfundsmedicin, pædiatri mv.), der arbejder med børnesundhedsområdet i kommunerne (»kommunallæger«/ »børne- og ungelæger«).

DSfB har tidligere medvirket i arbejdsgrupper bag udarbejdelsen af Sundhedsstyrelsens publikationer »Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge« [1] og »Smitsomme sygdomme hos børn og unge« [2].

DSfB’s bestyrelse har også medvirket i Sundhedsstyrelsens workshop forud for udarbejdelsen af en revideret publikation om skolesundhedsarbejde fra 2013 [3]. Bogen er en håndbog om skolesundhedstjenestens arbejde i kommunerne. Her har bestyrelsesmedlemmer medvirket til udarbejdelse af kapitlet om det praktiske arbejde i skolesundhedstjenesten og til kapitlet om skolens fysiske miljø, hygiejne og ulykke.

De miljømedicinske problemstillinger for børn i daginstitutioner, skoler mv. er et område, der prioriteres højt af DSfB. De kommunalt ansatte læger er løbende involveret i spørgsmål vedr. indeklima, skimmelsvamp, PCB og andre miljøfremmede stoffer.

Kapitlet om skolens fysiske miljø i [3] tager udgangspunkt i den nyeste viden om børn og indeklima. Det er velkendt, at faktorer i indeklimaet kan påvirke sundheden, og det er i de seneste år blevet dokumenteret, at indeklimaet i danske skoler er ringe og langt ringere end i Norge og Sverige. Ventilationen i norske og svenske skoler er langt bedre end i danske skoler. Indeklimaets betydning for børnenes trivsel og indlæring er også veldokumenteret [4].

Sundhedsstyrelsen har udgivet en »forebyggelsespakke« om indeklima i skolerne, som giver en klar oversigt over problemets omfang, og som angiver handlingsmuligheder på et »grundniveau« og på et »udviklingsniveau« [5].

Af forebyggelsespakken fremgår det, at der er behov for kommunallægens kompetencer på det miljømedicinske område: »Er der mistanke om alvorlige indeklimaproblemer, om miljøfremmede stoffer eller symptomer som følge heraf, skal lægefaglige kompetencer altid inddrages«.

Lægens rolle i miljømedicinske sager beskrives således i Sundhedsstyrelsens publikation om personers ophold i bygninger med skimmel [6]:

»I talrige sager er det imidlertid nødvendigt at træffe beslutninger om perso¬ners ophold i bygninger med fugt og skimmelsvamp, og ofte efterlyses lægers medvirken i denne forbindelse, både fordi man forventer, at de har en viden om dosis-effekt-sammenhænge, og fordi de berørte personer frembyder symptomer«. Kommunallægen kan i samarbejde med bl.a. teknikere i kommunen vurdere indeklimaforhold, sygdom og symptomer hos børn (og medarbejdere) og foreslå evt. umiddelbare foranstaltninger og tidsramme for løsningen af problemerne. Sådanne sager har ofte stor bevågenhed i kommunerne, da de drejer sig om såvel børnesundhed som økonomi (f.eks. sager vedr. fugt/skimmel, ventilationsproblemer, PCB mv., hvor renovering mv. kan løbe op i store summer).

DSfB anser det for vigtigt at vedblive med at styrke kvaliteten i den lægefaglige rådgivning til kommunerne om børnesundhed og miljøfaktorer i daginstitutioner, skoler mv.

KORRESPONDANCE: Birgitte Brinck, Sækkedamsvej 126, 3500 Værløse. E-mail: bbrinck@gmail.com

INTERESSEKONFLIKTER: Forfatterens ICMJE-formular er tilgængelig sammen med artiklen på Ugeskriftet.dk

Referencer

LITTERATUR

  1. Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge. København:
    Sundhedsstyrelsen, 2011.

  2. Smitsomme sygdomme hos børn og unge – vejledning om forebyggelse i daginstitutioner,
    skoler mv. København: Sundhedsstyrelsen, 2013.

  3. Skolesundhedsarbejde – håndbog til sundhedspersonale. København:
    Sundhedsstyrelsen, 2013.

  4. Toftum J, Wargocki P, Clausen G. Indeklima i skolerne – status og konsekvenser.
    København: FOA, 2011.

  5. Forebyggelsespakke – indeklima i skolerne. København: Sundhedsstyrelsen, 2012.

  6. Personers ophold i bygninger med fugt og skimmelsvamp – anbefalinger for sundhedsfaglig
    rådgivning. København: Sundhedsstyrelsen, 2009.