Skip to main content

Boglig dygtighed i 11-årsalderen er associeret med mindre rygning, men med større forbrug af alkohol og cannabis i teenageårene

Engelsk undersøgelse finder signifikant sammenhæng mellem standpunkt i sproglige og matematiske fag og brug af forskellige stimulerende midler i teenageårene.

Foto: Colourbox.
Foto: Colourbox.

Redigeret af Peter Lange, plange@dadlnet.dk

4. apr. 2017
2 min.

Under skoleårene prøver de fleste unge effekten af forskellige stimulerende substanser som tobak og alkohol, og mange prøver også cannabis. Det er uklart, om skoleelevernes boglige evner tidligt i deres skolegang har betydning for, om nogle af de unge bliver vedvarende forbrugere af disse stimulerende midler.

Den nye undersøgelse prøvede at belyse, om det akademiske niveau, bedømt ved et standpunkt i en faglig prøve, som alle engelske elever gennemgår i 11-årsalderen, var relateret til fremtidig vedvarende forbrug af de tre midler.

Eleverne blev delt op i tertiler med hensyn til deres testresultat. Vedvarende forbrug blev defineret som gentagen anvendelse af tobak, alkohol eller cannabis i løbet af en periode på 12 måneder. Man fokuserede på forbruget både i de tidlige teenageår (13-17 år) og de sene teenageår (18-20 år).

Undersøgelsen viste, at børn, som scorede højt i den faglige test, var signifikant mindre tilbøjelige til at have vedvarende tobaksforbrug under teenageårene (relativ risiko = 0,69) sammenlignet med dem med lav score.

Omvendt havde de højtscorende børn en højere risiko for vedvarende at bruge alkohol i både de tidlige og sene teenageår.

Professor Pernille Due, Statens Institut for Folkesundhed, kommenterer: »Undersøgelsen bidrager med interessante data til diskussionen af, hvad der skaber de sociale mønstre i sundhedsadfærd, vi også i Danmark ser blandt unge. Det er vigtigt for vores forebyggende arbejde, at vi forstår de mekanismer, som skaber disse mønstre. Undersøgelsen peger på de unges egne boglige evner som en betydende faktor, som det også i Danmark vil være relevant at afdække. Desværre er der i undersøgelsen ikke kontrolleret helt optimalt for betydningen af social klasse. Forældrenes adfærd, som er en anden kendt faktor, når det gælder sociale mønstre i de unges adfærd, er heller ikke inddraget. Det kan ikke udelukkes, at en del af effekten, der tillægges de unges boglige evner, delvis vil kunne forklares af disse faktorer. Til trods for disse svagheder bidrager studiet med vigtig inspiration til at grave dybere i forståelsen af de sociale mønstre i unges sundhedsadfærd«.

Williams J, Hagger-Johnson G. Childhood academic ability in relation to cigarette, alcohol and cannabis use from adolescence into early adulthood: Longitudinal Study of Young people in England (LSYPE). BMJ Open 2017;7:e012989.

Interessekonflikter: ingen.