Skip to main content

De syv lægeroller bør bevares, men revideres

Doris Østergaard & Lene Spanager

30. sep. 2013
3 min.

På baggrund af erfaringer fra den canadiske model (CanMEDS) introduceredes de syv lægeroller: medicinsk ekspert, kommunikator, samarbejder, leder/
administrator, sundhedsfremmer, akademiker og professionel i Danmark. Det var et visionært valg.
Udfordringen har været, at rollerne ikke blev adapteret til dansk kultur og kontekst.

I dette nummer af Ugeskrift for Læger gør Malling et al [1] status over lægerollerne. Ud over at give en god oversigt over indholdet i lægerollerne advokerer forfatterne overbevisende for nødvendigheden af at revidere definitionerne af de enkelte roller og deres indbyrdes relation. Et særligt behov for at præcisere rollerne som leder/administrator, professionel og sundhedsfremmer påpeges. Malling et al initierer også en interessant diskussion af, om rollerne bør rangordnes, og om hvorvidt rollerne skal fylde lige meget i alle specialer.

Forfatterne konkluderer, at det er blevet naturligt for specialerne at anvende de syv lægeroller, og at rollerne skal bevares, men foreslår samtidig, at definitionen af de enkelte roller revideres.

Artiklens konklusioner understøttes af en nyligt publiceret rapport fra en arbejdsgruppe nedsat af Sundhedsstyrelsen [2]. Formålet med arbejdet var netop at foretage en revision af de syv lægeroller. I rapporten uddybes lægerollerne, og de overordnede kompetencer på individ-, organisations- og samfundsniveau beskrives. Rapporten tydeliggør, at en kompetence ikke alene er en medicinsk faglig færdighed, men indeholder elementer af de andre lægeroller. Rollerne er integrerede, hvilket indebærer, at flere roller med fordel kan kompetencevurderes samtidigt og have udgangspunkt i arbejdssituationer.

Udviklingen af sundhedsvæsenet generelt, herunder patienternes stigende forventninger til systemet, samt større fokus på patientsikkerhed og etik nødvendiggør, at beskrivelsen af lægerollerne justeres, således at uddannelsen matcher denne udvikling. Arbejdsgruppens rapport er et væsentligt skridt på vejen [2]. Internationalt revideres beskrivelserne ligeledes.

At en flerhed af rollerne er nødvendig, underbygges af undersøgelser, hvor man har fundet, at mange utilsigtede hændelser kan tillægges menneskelige fejl og ikke skyldes utilstrækkelig medicinsk viden, men udfordringer i at anvende denne viden i klinisk praksis under de betingelser, som er til stede [3]. De medicinske ekspertfærdigheder benævnes også tekniske færdigheder, mens de øvrige færdigheder benævnes ikketekniske færdigheder (ITF). Disse kan beskrives som kognitive og interpersonelle færdigheder, der underbygger de kliniske og tekniske kompetencer [3]. Situationsbevidsthed og evnen til beslutningstagning, kommunikation, teamwork, lederskab samt til at håndtere stress og træthed er eksempler på ITF. Disse ITF er i overensstemmelse med flere af de syv lægeroller og kan medvirke til en bedre beskrivelse af rollerne og sammenhængen mellem dem [4]. I Storbritannien anvendes begrebet ITF synonymt med termen generiske professionelle færdigheder [5].

Internationalt er der enighed om, at de syv lægeroller er kommet for at blive. Så lad os stoppe diskussionen om nødvendigheden af rollerne og fokusere energien på den nødvendige revision af rollerne. Lad os komme i gang med at revidere specialernes målbeskrivelser, så rollerne kan beskrives mere præcist for hvert speciale, og udvikle kompetencevurderingsredskaber, som med udgangspunkt i arbejdssituationer kan adressere flere roller samtidigt. Nogle specialer vil have behov for medicinsk pædagogisk bistand til dette.

Hvis vi ønsker et øget fokus på patientsikkerhed, kvalitet og systemisk tænkning, som Malling et al foreslår, kan det være en fordel, hvis specialerne samarbejder om formulering af mål inden for disse områder. Endelig bør implementeringsopgaven, herunder oplæring af vejledere og uddannelsesansvarlige, tages alvorligt.

Korrespondance:
Doris Østergaard,
Dansk Institut for Medicinsk Simulation,
Herlev Hospital,
Herlev Ringvej 75,
2730 Herlev.
E-mail: doris.oestergaard@regionh.dk

Interessekonflikter:
ingen. Forfatterens ICMJE-
formular er tilgængelig
sammen med lederen på Ugeskriftet.dk

Referencer

LITTERATUR

  1. Malling B, Sørensen JL, Mikines KJ et al. De syv lægeroller i den postgraduate
    uddannelse bør revideres. Ugeskr Læger 2013;175:2324-27.

  2. Sundhedsstyrelsen. De syv lægeroller. www.sst.dk/publ/Publ2013/05maj/De7laegeroller2udg.pdf (30. aug 2013).

  3. Spanager L, Rosenberg J, Østergaard D. Kirurger har også behov for ikketekniske færdigheder. Ugeskr Læger 2011;173:410-3.

  4. Neira VM, Bould MD, Nakajima A et al. Giosat: a tool to assess CanMEDS
    competencies during simulated crisis. Can J Anaesth 2013;60:280-9.

  5. Postgraduate Medical Education and Training. www.gmc-uk.org/Educating_
    Tomorrows_Doctors_working_group_report_20080620_v1.pdf_30375087.pdf (30. aug 2013).