Skip to main content

Diagnostik af funktionelle anfald hos børn og unge

Funktionelle anfald. Tegning: Signe Harley Nygaard Moore.
Funktionelle anfald. Tegning: Signe Harley Nygaard Moore.

Bianca Taaning Wichaidit1, 2, Charlotte Ulrikka Rask1, 2 & John R. Østergaard3

28. apr. 2014
11 min.

Funktionelle anfald (FA), også kaldet psykogene nonepileptiske anfald (PNES), er anfaldsfænomener med et bredt spektrum af kliniske manifestationer [1]. FA kan ligne epileptiske anfald, men ledsages ikke af abnorm elektrisk hjerneaktivitet. Ætiologien er ukendt, men association med psykosociale stressfaktorer er beskrevet.

Den nøjagtige hyppighed kendes ikke, men i opgørelser fra epilepsicentre har man fundet, at 4-7% af børn, som er under udredning for refraktær epilepsi i stedet har FA [2, 3]. Komorbid epilepsi hos børn med FA er rapporteret hos 12-44% [3-5]. Tilstanden ses hyppigst i teenageårene, men er beskrevet hos børn helt ned til femårsalderen [6].

TERMINOLOGI OG KLASSIFIKATION

Der findes mange forskellige termer for FA, såsom PNES, nonepileptiske anfald (NES), pseudoanfald mv. I litteraturen bruges ofte PNES. I et studie har man påvist, at forældre til børn med disse anfald finder betegnelserne functional seizures, nonepileptic attack disorder, og nonepileptic events mindst stødende [7]. Vi har i denne statusartikel valgt at benytte den danske betegnelse FA.

I børne- ungdomspsykiatrisk regi klassificeres
tilstanden primært som en dissociativ forstyrrelse
(F 44.5 dissociative kramper), defineret ved at symptomerne tidsmæssigt er associeret til traumatiserende begivenheder eller psykosociale stressorer, at symptomerne ikke er udtryk for en psykotisk lidelse, og at organisk ætiologi er udelukket. Der er dog ikke konsensus om brug af diagnosekoder på tværs af specialer, og i somatisk regi benyttes der ofte mere uspecifikke symptomdiagnoser, f.eks. »R 25.2A kramper UNS« eller »R 55.9 besvimelse og kollaps«.

DIAGNOSTIK

Fejldiagnostik og diagnostisk forsinkelse på fra seks måneder til flere år forekommer hyppigt [8, 9]. Dette kan øge risikoen for negativ påvirkning af skole- og familieliv, iatrogene komplikationer efter f.eks. invasive indgreb og fejlbehandling med antiepileptisk medicin [1, 10].

Desuden forsinkes iværksættelse af relevant behandling som psykoedukation og (familiebaseret) psykoterapi, hvilket dermed betyder risiko for forværring af prognosen [1, 8]. Fra en samfundsøkonomisk vinkel er FA omkostningstunge, idet de ofte medfører mange hospitalsindlæggelser og skadestuebesøg [8].

I litteraturen beskrives video-elektroencefalografi (EEG) som den vigtigste diagnostiske undersøgelse, idet et vanligt anfald optaget på video og samtidig iktal EEG-optagelse uden epileptiforme forandringer taler stærkt for FA. Abnorme EEG-forandringer kan dog ses hos børn uden epilepsi, og visse epilepsityper manifesterer sig uden påviselige EEG-forandringer, hvorfor video-EEG ikke kan stå alene [11]. Desuden kan der være vanskeligheder i tolkningen af EEG-undersøgelsen pga. ledsagende muskelartefakter [12].

Den diagnostiske udredning af børn med FA anbefales derfor at baseres på en samlet vurdering af:
1) anamnestiske oplysninger, 2) anfaldskarakteristika og 3) video-EEG [8, 12, 13].

Formålet med denne statusartikel er at belyse eventuelle anamnestiske og anfaldsmæssige karakteristika, som kan understøtte diagnosen FA. Artiklen er baseret på review og originalartikler inden for området gennem de seneste ti år [1, 8] (Figur 1 og Tabel 1).

Den tilgængelige litteratur befinder sig på evidensniveau III-IV [14], idet der langt overvejende er tale om deskriptive studier og kasuistikker. Studierne er karakteriseret ved inklusion af små og ofte højt selekterede studiepopulationer og er oftest uden relevante kontrolgrupper (f.eks. børn med epilepsi) til sammenligning. I hovedparten af originalstudierne er der kun inkluderet børn med video-EEG-konfirmeret FA [5, 9, 15-21], men i enkelte studier er diagnosen baseret på mindre sikre kriterier [22-24]. Dataindsamlingen er hovedsageligt foregået retrospektivt ved f.eks. journalreview og uden brug af standardiserede redskaber/spørgeskemaer. Desuden inkluderede man i nogle af studierne børn med andre funktionelle (medicinsk uforklarede) symptomer end FA og børn med komorbid epilepsi.

Evidensgrundlaget for de nedenfor beskrevne
karakteristiske kliniske fund er således relativt spinkelt.

ANAMNESTISKE KARAKTERISTIKA

I den foreliggende litteratur fremhæves det, at følgende anamnestiske karakteristika kan give klinisk mistanke om FA: familiær forekomst af både epilepsi og funktionelle lidelser, tilstedeværelse af stressfaktorer eller traumatiserende begivenheder (evt. forud for debut af anfald), psykiatrisk komorbiditet og andre funktionelle symptomer hos barnet.

Familiær disposition til epilepsi
og/eller funktionelle lidelser

Familiær forekomst af epilepsi er beskrevet hos op til 46% af familierne [5, 19, 20, 25]. En del af børnene i disse familier har dog komorbid epilepsi, hvilket gør det vanskeligt at vurdere, om den relativt høje familiære forekomst af epilepsi faktisk er associeret til
FA eller blot er udtryk for en familiær dispositionfor epilepsi.

Funktionelle lidelser med et neurologisk symptombillede (dissociative forstyrrelser eller konversionstilstande) er beskrevet hos 43% af mødrene til børn med FA [24].

Psykosociale stressorer

Psykosociale belastningsfaktorer i barnets anamnese forekommer hos op til 78% af børnene [5, 9, 16, 19, 20, 22, 24]. De mest almindelige stressfaktorer er skoleproblemer og familie- og interpersonelle konflikter, mens seksuelt misbrug forekommer mindre hyppigt (op til 36%), end hvad der er beskrevet hos voksne (op til 88%) [26]. Der er rapporteret om et signifikant højere antal negative livsbegivenheder og en højere selvrapporteret stressscore hos disse børn end hos børn, der har epilepsi [23].

Psykopatologi og somatisering/funktionelle
symptomer hos barnet

Psykiatrisk komorbiditet, oftest i form af depression eller angst, beskrives hos op til 95% af de undersøgte børn [5, 9, 16, 19, 20, 22]. Endvidere er der fundet andre funktionelle symptomer hos 50% [16] og signifikant højere grad af somatisering (selv- og forældrerapporteret) hos børn med FA end hos børn med epilepsi [17].

ANFALDSKARAKTERISTIKA

I den kliniske vurdering af et barn med FA leder man efter særlige karakteristika, der peger på funktionel (ikke organisk) genese. Intet enkeltstående klinisk fund er imidlertid patognomonisk for FA, hvorimod en samtidig forekomst af flere specifikke anfaldskarakteristika formentligt øger sandsynligheden for diagnosen FA [12].

Anfaldskarakteristika med bedst dokumentation

Varigheden af FA er ofte 5 min eller længere [18, 19, 21, 22] i modsætning til epileptiske anfald, der sjældent varer mere end 3-4 min [27] og oftest mindre end 2 min [12].

Epileptiske anfald kan opstå både i forbindelse med søvn og uden for søvnperioder, og uafhængigt af om der er vidner til stede eller ej. FA forekommer derimod sjældent under søvn, og det er rapporteret, at der ofte er vidner (f.eks. forældre) ved anfaldsstart [18, 22].

Asymmetriske trækninger ved motoriske anfald tyder også på FA, og er beskrevet hos op til 38% af børn med FA [15, 23]. Emotionelle udbrud/udtryk (såsom smil, grin, gisp og gråd) er beskrevet hos op til 43% [9, 18], og forekomst af dette vil tyde på FA, idet udbrud ved epileptiske anfald vil være af primitiv karakter og ofte er uden emotionelt indhold.

Inkontinens for urin og fæces, tungebid og skader i relation til anfald kan ofte ses ved epileptiske anfald, hvorimod manglende (eller sjælden) forekomst af dette tyder på FA [15, 19, 22, 23].

Anfaldskarakteristika med usikker dokumentation

Selvom der i et review [8] beskrives, at stereotypi, abrupt anfaldsstart, bevidsthedspåvirkning under anfald, vokaliseringer i starten af anfald, åbne øjne, og postiktale fænomener kan adskille epilepsi fra FA, og at hovedbevægelser fra side til side og bækkenbevægelser kan adskille FA fra epilepsi, er det ikke tilstrækkeligt underbygget i den foreliggende litteratur.

Således viser flere studier, at FA hos børn faktisk hyppigt er karakteriseret ved abrupt anfaldsstart
[9, 15, 18], ukontaktbarhed [8, 18, 23], og anfaldsstereotypi [5, 9, 19].

Det skal nævnes, at litteraturen er noget uklar i forhold til, om stereotypien går på, at mønstret for det enkelte anfald ikke ændrer sig i løbet af samme anfald, eller om anfaldstypen ikke ændres fra et anfald til det næste. Alligevel er flere af artiklernes konklusion den samme: nemlig at den gængse opfattelse af, at stereotype anfald altid er organiske (epileptiske), ikke er korrekt.

Vokaliseringer beskrives at være til stede både i starten og midten af anfaldet [9, 23]. I et studie angives det ikke, hvornår i anfaldsforløbet vokaliseringerne optræder [18].

I flere studier har man beskrevet, at lukkede øjne under anfald, hovedbevægelser fra side til side og bækkenbevægelser ikke forekommer hyppigt ved FA [5, 9, 15, 18, 19, 23].

I et studie fra 2013 [15] havde over halvdelen af børnene med FA en postiktal fase. I et ældre studie beskrives fem børn, som havde FA, og alle oplevede træthed postiktalt [28], hvorimod man i andre ældre studier ikke fandt nogen postiktal fase ved FA [29, 30].

Resultaterne af nogle studier tyder desuden på en mulig aldersbetinget forskel i anfaldspræsentation. Således er der rapporteret om et mere voldsomt anfaldsmønster med bl.a. hovedbevægelser og bækkenbevægelser hos ældre børn og voksne end hos yngre børn [5, 15, 19]. Ligeledes rapporteres der i et studie, at lukkede øjne under anfald primært ses hos voksne med FA, hvorimod børn oftest har åbne øjne [15]. Ses der lukkede øjne under et anfald, er der dog med overvejende sandsynlighed tale om FA.

KONKLUSION

Korrekt og hurtig diagnostik af FA er vigtig for at opnå en succesfuld behandling. Imidlertid er den diagnostiske proces vanskelig, og fejldiagnostik af FA, primært som epilepsi, forekommer hyppigt.

I de nuværende anbefalinger for den diagnostiske udredning betones det, at en samlet vurdering af en grundig anamnese i kombination med observation af et karakteristisk anfald på video-EEG er vigtig. En oversigt over diagnostikkens elementer, samt hvilke anamnestiske og anfaldsmæssige karakteristika der bør lægges særlig vægt på i differentieringen mellem FA og epilepsi, fremgår af Figur 2.

Imidlertid er video-EEG ikke altid tilgængeligt, og ikke alle børn har anfald ofte nok til, at de kan fanges på video-EEG. I sådanne tilfælde må diagnosen bero på de anamnestiske oplysninger og videooptagelser af anfald f.eks. i hjemmet, samt interiktale standard-EEG-optagelser. Det er dog vigtigt at understrege, at et standard-EEG har sine begrænsninger. Således vil man vha. et normalt interiktalt EEG ikke sikkert kunne hverken udelukke epilepsi eller bekræfte diagnosen FA [8, 12].

Et forslag kunne være en trinvis tilgang til diagnostikken af FA, hvor der afspejles forskellige niveauer af diagnostisk sikkerhed, gående fra »mulig FA« (identifikation af anamnestiske karakteristika, anfaldskarakteristika fra øjenvidnebeskrivelser og normal interiktal EEG) til »dokumenteret FA« (identifikation af anamnestiske karakteristika, observation af typiske anfaldskarakteristika (live eller på video) af en erfaren læge samt video-EEG-optagelse uden epileptiform aktivitet). En sådan trinvis model er foreslået i en nyligt publiceret publikation om FA hos voksne [12] og illustreret i en modificeret udgave, tilpasset børn, i Figur 3.

Yderligere forskning på området er nødvendig for at opnå mere viden om, hvilke kliniske karakteristika der kan understøtte den video-EEG-baserede diagnostik af FA hos børn. I fremtidige studier bør man inkludere større og mindre selekterede populationer og kontrolgrupper af børn med epilepsi, således at anbefalingerne for de karakteristika, der bruges til at differentiere mellem FA og epilepsi, kan baseres på et højere evidensniveau.

Korrespondance: John R. Østergaard, Pædiatrisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, Brendstrupgaardsvej 100, 8200 Aarhus N.
E-mail: john.oestergaard@skejby.rm.dk

Antaget: 4. februar 2014

Publiceret på Ugeskriftet.dk: 28. april 2014

Interessekonflikter:

Summary

Diagnosing functional seizures in children and adolescents

Functional seizures (FS) is a condition where the child experiences seizure-like events, without abnormal electrical discharge as measured by EEG, and with high risk of misdiagnosis. Diagnosing FS contains: 1) video-EEG, 2) anamnestic evaluation, focusing on the presence of psychosocial stressors, psychiatric co-morbidity and functional symptoms other than FS, and 3) evaluation of seizure characteristics such as long duration, seizure initiation during wakefulness and in the presence of witnesses asynchronous movements, and no incontinence, tongue bite and injury related to the event.

Referencer

Litteratur

  1. Reilly C, Menlove L, Fenton V et al. Psychogenic nonepileptic seizures in children: a review. Epilepsia 2013;54:1715-24.

  2. Uldall P, Alving J, Hansen LK et al. The misdiagnosis of epilepsy in children admitted to a tertiary epilepsy centre with paroxysmal events. Arch Dis Child 2006;91:219-21.

  3. Wyllie E, Glazer JP, Benbadis S et al. Psychiatric features of children and adolescents with pseudoseizures. Arch Pediatr Adolesc Med 1999;153:244-8.

  4. Kramer U, Carmant L, Riviello JJ et al. Psychogenic seizures: video telemetry observations in 27 patients. Pediatr Neurol 1995;12:39-41.

  5. Patel H, Scott E, Dunn D et al. Nonepileptic seizures in children. Epilepsia 2007;48:2086-92.

  6. Lancman ME, Asconape JJ, Graves S et al. Psychogenic seizures in children: long-term analysis of 43 cases. J Child Neurol 1994;9:404-7.

  7. Morgan LA, Dvorchik I, Williams KL et al. Parental ranking of terms describing nonepileptic events. Pediatr Neurol 2013;48:378-82.

  8. Patel H, Dunn DW, Austin JK et al. Psychogenic nonepileptic seizures (pseudoseizures). Pediatr Rev 2011;32:e66-72.

  9. Dhiman V, Sinha S, Rawat VS et al. Children with psychogenic non-epileptic seiz-ures (PNES): a detailed semiologic analysis and modified new classification. Brain Dev 8. jun 2013 (epub ahead of print).

  10. Uldall PV, Berg LS, Alving J. Pseudoepileptiske anfald hos børn. Ugeskr Læger 1991;153:935-9.

  11. Devinsky O, Gazzola D, LaFrance WC, Jr. Differentiating between nonepileptic and epileptic seizures. Nat Rev Neurol 2011;7:210-20.

  12. Lafrance WC, Jr, Baker GA, Duncan R et al. Minimum requirements for the diagnosis of psychogenic nonepileptic seizures: a staged approach: a report from the International League Against Epilepsy Nonepileptic Seizures Task Force. Epilepsia 2013;54:2005-18.

  13. Wood BL, Haque S, Weinstock A et al. Pediatric stress-related seizures: conceptualization, evaluation, and treatment of nonepileptic seizures in children and adolescents. Curr Opin Pediatr 2004;16:523-31.

  14. Matzen P. Evidensbaseret medicin. I: Schaffalitzky de Muckadell OB, Haunsø S, Vilstrup H red. Medicinsk Kompendium. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2009:11-22.

  15. Alessi R, Vincentiis S, Rzezak P et al. Semiology of psychogenic nonepileptic seiz-ures: age-related differences. Epilepsy Behav 2013;27:292-5.

  16. Pakalnis A, Paolicchi J. Frequency of secondary conversion symptoms in children with psychogenic nonepileptic seizures. Epilepsy Behav 2003;4:753-6.

  17. Salpekar JA, Plioplys S, Siddarth P et al. Pediatric psychogenic nonepileptic seiz-ures: a study of assessment tools. Epilepsy Behav 2010;17:50-5.

  18. Szabo L, Siegler Z, Zubek L et al. A detailed semiologic analysis of childhood psychogenic nonepileptic seizures. Epilepsia 2012;53:565-70.

  19. Verrotti A, Agostinelli S, Mohn A et al. Clinical features of psychogenic non-epileptic seizures in prepubertal and pubertal patients with idiopathic epilepsy. Neurol Sci 2009;30:319-23.

  20. Vincentiis S, Valente KD, Thome-Souza S et al. Risk factors for psychogenic nonepileptic seizures in children and adolescents with epilepsy. Epilepsy Behav 2006;8:294-8.

  21. Yilmaz U, Serdaroglu A, Gurkas E et al. Childhood paroxysmal nonepileptic events. Epilepsy Behav 2013;27:124-9.

  22. Bhatia MS, Sapra S. Pseudoseizures in children: a profile of 50 cases. Clin Pediatr (Phila) 2005;44:617-21.

  23. Chinta SS, Malhi P, Singhi P et al. Clinical and psychosocial characteristics of children with nonepileptic seizures. Ann Indian Acad Neurol 2008;11:159-63.

  24. Ercan ES, Varan A, VeznedaroGlu B. Associated features of conversion disorder in Turkish adolescents. Pediatr Int 2003;45:150-5.

  25. Asadi-Pooya AA, Emami M. Juvenile and adult-onset psychogenic non-epileptic seizures. Clin Neurol Neurosurg 2013;115:1697-700.

  26. Reuber M. Psychogenic nonepileptic seizures: answers and questions. Epilepsy Behav 2008;12:622-35.

  27. Shinnar S, Berg AT, Moshe SL et al. How long do new-onset seizures in children last? Ann Neurol 2001;49:659-64.

  28. Metrick ME, Ritter FJ, Gates JR et al. Nonepileptic events in childhood. Epilepsia 1991;32:322-8.

  29. Duchowny MS, Resnick TJ, Deray MJ et al. Video EEG diagnosis of repetitive behavior in early childhood and its relationship to seizures. Pediatr Neurol 1988;4:162-4.

  30. Holmes GL, Sackellares JC, McKiernan J et al. Evaluation of childhood pseudoseizures using EEG telemetry and video tape monitoring. J Pediatr 1980;97:554-8.