Skip to main content

Fordelene ved at gå eller cykle på arbejde overstiger ulemperne ved udsættelse for luftforurening

Systematisk review af litteraturen fastslår, at selv om fodgængere og cyklister inhalerer flere skadelige partikler end biltrafikanter, er det alligevel bedre for helbredet at cykle eller gå på arbejde end at køre bil.

Foto: Colourbox.
Foto: Colourbox.

Redigeret af Peter Lange, plange@dadlnet.dk

30. jan. 2017
2 min.

I den moderne verden bruger vi hver dag mange timer på transport til og fra arbejde. Nogle vælger at være aktive pendlere dvs. at gå eller cykle, mens andre lader sig transportere med bil, tog, metro eller bus. I en ny artikel i Lancet Public Health undersøger forskerne om fordele ved den fysiske aktivitet ved aktiv pendling overstiger den risiko, som aktive pendlere udsættes for i forbindelse inhalation af forurenet luft. I de relativt komplicerede beregninger tages der forbehold for den dosis af luftforurening, som pendlerne udsættes for, den dosis, som inhaleres gennem lungerne, og selve transporttiden. På grund af øget minutventilation under fysisk aktivitet og længere transporttid er inhaleret dosis af de skadelige partikler større ved gang eller cykling end ved passiv transport, og dette har en negativ indflydelse på de forventede leveår. Gevinsten ved at være fysisk aktiv overgår dog den skadelige effekt af luftforurening, således at aktive pendler har en levetidsgevinst på op mod et år sammenlignet med passive pendlere.

 

Professor og Institutleder, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, Steffen Loft kommenterer: »Denne systematiske sundhedskonsekvensvurdering af transportform er baseret på flere antagelser om eksponering og sammenhænge med effekt. Der er ekstrapoleret fra tilgrundliggende studier af eksponerings-respons-sammenhænge, som typisk bygger på forureningsniveau ved bolig uden hensyn til fysisk aktivitet. Der er god dansk empirisk evidens for, at forfatternes konklusioner er rigtige. Nye danske kohorteundersøgelser viser, at sundhedsgevinster ved fysisk aktivitet i form af nedsat dødelighed totalt, hjerte-kar-sygdomme og diabetes samt incidens af KOL og astma også er til stede, selv om man bor i et mere forurenet område. Aktiv transport er også et vigtigt værktøj til reduktion af luftforurening, energiforbrug og udledning af drivhusgasser. Sammenfattende kan man sige, at den nye viden om fysisk aktivitet viser, at luftforurening kun bør være en barriere mod aktiv transport ved de mest ekstreme niveauer«.

 

Cepeda M, Schoufour J, Freak-Poli R et al. Levels of ambient air pollution according to mode of transport: a systematic review. Lancet Public Health 2017;2:e23-e34.

 

Interessekonflikter: ingen.