Skip to main content

Formidling af faglig viden til læger

Jydsk Medicinsk Selskab.

2. jun. 2014
3 min.

Lægefaget er i konstant udvikling videnskabeligt, organisatorisk samt informationsteknologisk. At holde sig ajour og følge de aktuelle anbefalinger for udredning og behandling er ofte en betydelig udfordring. Denne udfordring er ikke blevet mindre af den tiltagende subspecialisering. Almen medicin er et klassisk eksempel på et speciale, der spænder over mange områder. Andre specialer bliver mere og mere subspecialiserede, f.eks. har endokrinologi udskilt sig fra intern medicin og er siden subspecialiseret i diabetes, thyroidea-, calciummetaboliske, metaboliske, hypofyse- og binyresygdomme samt tværfaglige områder såsom anorexia nervosa, de neuroendokrine tumorer og multipel endokrin neoplasi. Denne tiltagende specialisering påvirker den enkeltes fokus i egen læring, og der er behov for basis for bredere læring.

Jydsk Medicinsk Selskab [1] har i 100 år, siden grundlæggelsen den 30/11 1913, bidraget til oplysning om ”state of the art” for udredning og behandling på tværs af specialer og har dertil lagt vægt på tværgående og debatskabende emner [2]. Overblikket er meget vigtigt for patientsikkerheden. Højtspecialiserede læger bør være opdateret i bredden, så de ikke overser symptomer hos patienter, der kunne behandles i et andet speciale.

Kilderne til viden og overblik kan være lærebøger. Disse giver ofte en god basis og er skrevet af eksperter på de enkelte områder. De er ofte ikke up to date pga. produktionstiden og den stadige udvikling i ny viden. Omkostninger og fysisk adgang kan begrænse brugen.

Lægevidenskabelige tidsskrifter er oftest relativt specialiserede og kan for ikkespecialister i et felt være vanskeligt tilgængelige i starten. Hertil kommer, at man med f.eks. en originalartikel kan få indsigt i et aspekt af en problemstilling, men overblikket kan mangle. Standardisering med systematiske reviews og evidensbaset medicin har bedret dette, men ofte belyses kun en del af et emne. Tidsskrifterne er underkastet peer review, hvilket fremmer korrektheden af det skrevne, men det kan samtidig blive biased af eksisterende holdninger. Omkostninger og fysisk adgang kan begrænse brugen. Internettet er meget dynamisk, men validiteten er ofte tvivlsom. Hjemmesider såsom PubMed og UpToDate hjælper på kvaliteten, men ikke alle har adgang til alle datakilder. Nationale behandlingsvejledninger og guidelines søger at skabe ensartethed, men kan for nogles vedkommende være svære umiddelbart at overskue og implementere, hvis den enkelte ikke har prøvet dette før.

Møder for fagfolk kan være sponsorerede af f.eks. medicinalvirksomheder, hvilket kan stille spørgsmål ved uvildigheden. Her har nationale regler hjulpet med gennemsigtigheden. De lægevidenskabelige selskaber afholder møder for medlemmerne, ligesom der er møder i f.eks. 12-mandsforeninger, systematisk undervisning i nogle afdelinger, regioner etc. Problemet her kan være at finde tid til at deltage i disse møder i en presset klinisk hverdag med stigende krav til produktivitet. En del møder er da også præget af ringe fremmøde.

Ved masterclass-, bedside- og peer-undervisning, hvor den enkelte lærer af typisk seniorkolleger, kan færdigheder og kompetencer ses, opleves og formidles med umiddelbar supervision og feedback – alt sammen noget, der er svært at udføre teoretisk. Bedside-undervisning er i tilbagegang pga. tidspres, kortere indlæggelsestider og overgang til ambulant behandling, selvom den er foretrukket af både patienter, studerende, læger og undervisere [3]. Simulationslaboratorier kompenserer delvist den aftagende klinisk baserede læring og supplerer med brug af ny teknologi. Læringen udfordres af, at arbejdet præges af krav om høj produktivitet og registrering. Dynamisk tilgang og forskning i den bedste måde at formidle viden og ”lære at lære” vil være i fokus. Jydsk Medicinsk Selskab vil deltage i denne vidensformidling.

KORRESPONDANCE: Peter Vestergaard, Aalborg Universitetshospital, Mølleparkvej 4, 9100 Aalborg.

E-mail: p-vest@post4.tele.dk

INTERESSEKONFLIKTER:

Referencer

LITTERATUR

  • www.jydskmedicinskselskab.org.

  • Clausen E, red. 100 års strejftog i lægekunsten:

  1. Jydsk Medicinsk Selskab 1913-2013. Aarhus, 2013.

  2. Peters M, Ten Cate O. Bedside teaching in medical education: a literature review. Perspect Med Educ 2013 19. sep

  3. (epub ahead of print).