Skip to main content

Klassisk mesterlære med passiv observation er læringsmæssigt ineffektivt

Introduktion af superviserede opgaver med feedbackloop vil kunne løfte den kliniske uddannelse på medicinstudiet og medføre bedre og mere selvstændige læger.
Feedbackloop
Feedbackloop

Redaktionen

22. jul. 2020
1 min.

På medicinstudiets kliniske kurser anvendes ofte traditionelt mesterlære, hvor studerende passivt følger en læges arbejde. Statusartiklen af Chawes og Johannesen fokuserer på læringsforløb med et feedbackloop, som består af flere faser, herunder information til studenten, studentens teoretiske forberedelse, studentens fremlæggelse af overvejelserne, formativ feedback fra vejlederen, patientkontakt hvor studenten optager anamnesen og undersøger patienten, studentens fremlæggelse med feedback fra vejlederen efterfulgt af, at vejlederen til sidst undersøger patienten og lægger den endelige plan.

Læs statusartikel
Feedbackloop på medicinstudiets kliniske kurser

Bo Chawes & Jesper Johannesen