Skip to main content

Lægeuddannelsens mål - hvad, hvordan og hvorfor?

Reservelæge Anne Mette Mørcke: Forf.s adresse: Enhed for Medicinsk Uddannelse, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, Vennelyst Boulevard 9, DK-8000 Århus C. E-mail: amm@medu.au.dk Forsvaret fandt sted fredag den 19. december 2003. Bedømmere: Peder Charles, Knut Aspegren og Per Fibæk Laursen . Vejleder: Berit Eika .

4. nov. 2005
2 min.

Ph.d.-arbejdet udgår fra Enhed for Medicinsk Uddannelse, Aarhus Universitet. Formålet med studiet var at beskrive, analysere og vurdere tre metoder, der kunne anvendes af de sundhedsvidenskabelige fakulteter til udvikling af lægeuddannelsens kernecurriculum. Jeg diskuterede desuden fem problemstillinger af væsentlig betydning herfor: antal mål i et kernecurriculum, prioritering og operationalisering af mål, involvering af interessenter og rationaler bag mål. Afhandlingen er baseret på tre empiriske studier og en større litteraturgennemgang.

Konkluderende fandt jeg, at både Delphi-metoden, spørgeskemabaseret behovsanalyse og fokusgruppeinterview kunne bidrage med væsentlige, forskellige aspekter og resultater. Alle tre metoder var simple at gennemføre, både metodisk og ressourcemæssigt. Jeg fandt desuden, at ingen af de fem diskuterede problemstillinger kunne besvares entydigt eller »teknisk«. På basis af de empiriske fund, litteraturen og diskussionerne vil jeg dog anbefale:

  • at begrænse antallet af mål i en målbeskrivelse til et overskueligt antal

  • at prioritere den prægraduate lægeuddannelses mål med basis i anvendelsesorientering, vægtning af intellektuelle færdigheder samt værdigrundlag og læringsteori

  • også at inkludere de væsentlige »umålelige« mål i målbeskrivelsen

  • at underviserne udspecificerer delmål i en design down -proces

  • at inddrage både lokale interessenter og eksperter

  • at man i forbindelse med målsætning diskuterer de adskillige vidt forskellige rationaler, der ligger bag mål. Rationalet får indflydelse på de mange valg, man tager omkring mål og deres implementering, og det bør gøres eksplicit.