Skip to main content

Ortopædkirurgiske patienters prioritering af og tilfredshed med sygehusvæsenets ydelser

Læge Julie Bæk-Jensen: Forf.s adresse: Solhøjvej 36, DK-8210 Århus V. E-mail: juliebaekjensen@hotmail.com Forsvaret finder sted den 15. november 2004, kl. 14.00, Auditorium 3, Auditoriet, Bygning 252, Aarhus Universitet. Bedømmere: Flemming Scheutz, Mogens Grønvold og Finn Bjarke Christensen . Vejledere: Johnny Keller, Jan Mainz og Svend Sabroe .

1. nov. 2005
2 min.

Denne ph.d.-afhandling er udarbejdet ved Ortopædkirurgisk Afdeling, Århus Sygehus.

Patienter er gradvist blevet involveret mere i organisering og planlægning af sygehusvæsenet bl.a. gennem undersøgelse af patienters tilfredshed med sygehusvæsenets ydelser. Forholdsvis få studier har undersøgt patienters prioritering af sygehusvæsenets ydelser.

Formålet er i et tværsnits- og followupstudie at undersøge ortopædkirurgiske patienters prioritering af og tilfredshed med sygehusvæsenets ydelser ved hjælp af et spørgeskema, samt at undersøge forskellige determinanters association med prioriteringer og tilfredshed, og associationen mellem patienters prioriteringer og deres tilfredshed.

Det vigtigste aspekt var den lægelige behandling uanset sygdomsvarighed og -sværhedsgrad og sociodemografiske faktorer. Andre vigtige aspekter var tillid til lægen, information og ventetid. Patienter, som blev akut indlagt, prioriterede tilgængelighed af lægen og stuegang højere end patienter, som var henvist til behandling. Sociodemografiske faktorer var ikke associeret med patienters prioritering af sygehusvæsenets ydelser.

Andelen af patienter, som udtrykte tilfredshed med sygehusvæsenets ydelser, var høj. Ældre patienter og patienter, som var henvist til behandling, udtrykte større tilfredshed med sygehusvæsenets ydelser end yngre patienter og akut indlagte patienter. Derimod var der ingen association mellem sygdomssværhedsgrad og tilfredshed.

Der blev fundet en positiv association mellem prioritering og tilfredshed. Ydelser, som patienter fandt vigtige, udtrykte de også tilfredshed med. Det er således muligt i kommende patienttilfredshedsundersøgelser at fokusere på de ydelser, som patienterne finder vigtigst.