Skip to main content

Positiv effekt af den postgraduate videreuddannelsesreform seks år efter implementeringen

Troels Kodal1, Niels Kristian Kjær1 & Dorte Qvesel2 1) Pædagogisk Udviklende Funktion, Syddansk Universitet 2) Den lægelige Videreuddannelse i Region Syddanmark

15. jun. 2012
3 min.

Introduktion

Implementeringen af den postgraduate medicinske uddannelsesreform blev påbegyndt i Danmark i 2004 bl.a. med det formål at styrke uddannelseskvaliteten. Alle uddannelsessøgende læger i Danmark er siden 1998 blevet bedt om at evaluere kvaliteten af deres kliniske uddannelse i et standardiseret spørgeskema (DSQ) med 24 spørgsmål.

I 2002 blev en onlineversion af spørgeskemaet taget i brug i Region Syddanmark, og denne er efterfølgende gradvist implementeret i hele Danmark.

I dette studie undersøges på basis af DSQ-besvarelser, hvordan uddannelsessøgende læger har evalueret den postgraduate uddannelse før og seks år efter, at reformen blev implementeret.

Materiale og metoder

Studiet var et registerstudie, hvor det undersøgtes, hvordan hospitalsansatte uddannelsessøgende læger evaluerede den kliniske uddannelse i Region Syddanmark i 2002-2004 og i 2010. DSQ-besvarelserne blev trukket ud fra den officielle database www.evaluer.dk.



Resultater

I følge www.evaluer.dk har 70% af de uddannelsessøgende læger i 2010 udfyldt DSQ-spørgeskemaet efter hospitalsansættelse. Sammenligningen af evalueringerne før og efter reformen blev foretaget på basis af 1.028 evalueringer udtrukket før reformen og 686 evalueringer udtrukket efter reformen.

Studiet viste, at lægerne fandt, at den postgraduate uddannelse var blevet forbedret fra 2002-2004 til 2010 med hensyn til læringsudbytte og afdelingernes uddannelsesindsats. Endvidere fandt lægerne en forbedring med hensyn til deltagelse i kvalitets- og administrativt arbejde, undervisning i afdelingen og afdelingernes prioritering af uddannelsesmiljøet. Der blev i midlertidig ikke påvist nogen forbedring i 75% af spørgsmålene, f.eks. spørgsmål vedrørende tilrettelæggelse af uddannelsen i afdelingerne.

Diskussion

Dette studie understøttes delvist af et tidligere dansk studie, i hvilket man fandt, at reformen kun havde en mindre effekt på enkelte strukturelle uddannelsesområder. Erfaringer fra CanMEDS' implementering i Canada er, at der er nogle væsentlige elementer, der kræves for at opnå en vellykket implementering af så omfattende en reform. Disse inkluderer opmærksomhed på den medicinske uddannelseskultur, etablering af en pædagogisk udviklende funktion samt uddannelsesresurser.

Dette studie giver ikke svar på, om den danske implementeringsstrategi har været tilstrækkelig.

Konklusion

Baseret på de uddannelsessøgende lægers opfattelse er den overordnede kvalitet af den postgraduate uddannelse forbedret fra 2002-2004 til 2010 inden for flere områder. Der er dog plads til forbedringer, og det bør overvejes, om der i implementering af reformen er taget tilstrækkelig højde for de udfordringer, der påpeges i den internationale litteratur.

Der findes i Danmark en offentlig tilgængelig onlinedatabase med en høj svarprocent og opdaterede data, der kan anvendes af uddannelsestilrettelæggere, yngre læger, sundhedsmyndigheder og politikere.

Trods betænkeligheder med hensyn til validiteten af DSQ finder vi, at en ledelsesmæssig styring og udvikling af uddannelsesmiljøet i afdelingerne på udvalgte områder i Danmark kan baseres på DSQ.

En modernisering og en validering af det instrument, der i Danmark bruges til overvågning af det kliniske uddannelsesmiljø, kunne dog overvejes.

Danish medical JOURNAL: Dette er et resume af en originalartikel publiceret på danmedj.dk som Dan Med J 2012;59(3):A4392