Skip to main content

Virtual Reality computer simulation - a valid method for assessment of technical skills in laparoscopic surgery

Teodor P. Grantcharov: Forf.s adresse: Møllevej 27, DK-4040 Jyllinge. E-mail: ttgrant@tdcadsl.dk Forsvaret fandt sted den 17. oktober 2003. Bedømmere: Pål Wara, Niels Qvist og Svend Schulze . Vejledere: Peter Funch-Jensen, Jacob Rosenberg og Linda Bardram.

1. nov. 2005
2 min.

Ph.d.-afhandlingen er baseret på arbejde udført på Kirurgisk Afdeling L, Århus Kommunehospital, og Kirurgisk Gastroenterologisk Afdeling, H:S Hvidovre Hospital, og omfatter fire artikler.

Formålet var at validere simulatorsystemet MIST-VR som værktøj til evaluering af kirurgiske, laparoskopiske færdig- heder.

MIST-VR giver mulighed for både træning og evaluering af psykomotoriske færdigheder, som kræves til at udføre laparoskopi. Simulatoren beregner performance score baseret på objektive parametre som tidsfaktor, antal fejl og rationalitet af hændernes bevægelser.

Validiteten af MIST-VR er undersøgt ved at sammenligne performance score på MIST med den samme persons score ved udførelse af laparoskopisk kolecystektomi på gris. Studiet viste signifikant korrelation mellem værdierne registreret af simulatoren og fra operationerne, hvilket tyder på, at computeren bedømmer præstationsparametre med praktisk relevans for laparoskopisk kirurgi. Endvidere blev det påvist, at MIST kan differentiere mellem kirurger af forskellige erfarings- niveauer, der demonstrerer validiteten af computersystemet som evalueringsværktøj af laparoskopiske, psykomotoriske færdigheder.

Evaluering af laparoskopiske færdigheder før og efter en nattevagt demonstrerede signifikant forværring af præstationen efter 17 timers vagt. Dette fund indikerer, at en aftenvagt har negativ effekt på kirurgiske, tekniske færdigheder.

Evaluering generelt har stor betydning for den moderne træningsproces i form af en struktureret og objektiv feedback til de uddannelsessøgende læger. MIST-VR kan for første gang give mulighed for kvantitativ, objektiv og valid evaluering af psykomotoriske evner og bør introduceres i de fremtidige uddannelsesprogrammer.