Skip to main content

130 km/t sparer tid! - Desuden er der mangel på organdonorer

Johannes Bjerre, praksisreservelæge, Århus E-mail: sj.bjerre@mail1.stofanet.dk

1. nov. 2005
2 min.

Folketinget er lige gået på sommerferie og har vedtaget, at vi i fremtiden skal køre 130 km/t på motorveje. Denne lov føjes til en stor samling af love og for eksempel findes allerede straffelovens:

§ 252. Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.

Fornuften i den nye lov er klar! Vi skal alle føle friheden ved at trykke pedalen i bund, og desuden bliver transporttiden mellem København og Odense reduceret med 17 minutter. Loven er et løfte fra den nye regering, som holder hvad den lover.

Universet er dog også styret af andre love end folketingets, og Sir Isaac Newton beskrev i »Principia Mathematica« fra 1687 følgende forhold:

e = ½mv2

Oversat til dansk betyder det, at den der kører galt med 130 km/t gør 40% mere skade på sig selv end med 110 km/t. Man kan med rimelighed forvente, at der med den nye lov bliver flere organdonorer.

I Sverige og England som Danmark sædvanligvis sammenlignes med, er antallet af trafikdrab 25% lavere1. Hvis tallene blev overført til Danmark ville det betyde en reduktion i trafikdrab fra omkring 460 om året til 330 - eller omkring 10 liv om måneden.

Kongeriget har før været inde i en perioden med flere drab og sidste gang under krigen mellem HA-banditterne. Dengang vedtog ansvarlige politikere straks en »Rockerlov«, så HA-banditterne kunne forstå, at de skulle dele hash-handlen på en ordentlig måde. Sammenlignet med overdødeligheden på de danske veje må HA-banditterne karakteriseres som vatnisser, når 1½ års krig kun lagde en håndfuld i graven trods brug af panserværnsgranater.

Den nuværende regering har i kådhed afgivet 2 betydelige valgløfter - skattestop og 130 km/t på motorveje. Disse løfter er forenelige til trods for at der jf. »Principia Mathematica« kan forventes flere organdonorer og dermed trafikdrab. Samfundsøkonomisk er infrastukturen for begravelser nemlig på plads, da der er ledige pladser på kirkegårdene og graverne er fastlønnede.

Det samfundsøkonomiske regnskab er dog vanskeligt at gøre op teoretisk. Folk, der med 110 km/t ville blive lettere kvæstede, kan med 40% mere energi slås til lirekassemænd.

En tetraplagiker på et plejehjem til 1.000 kr./dag i 50 år er en samfundsøkonomisk belastning, og det er uheldigvis særligt unge mennesker, som kører galt.

130 km/t kan dermed give et samfundsøkonomisk underskud og dette underskud kan vanskeligt dækkes, når der er skattestop.

Jeg foreslår derfor, at regeringen giver tilladelse til tobaksreklamer. Forøget tobaksforbrug giver nemlig straks afgiftskroner i statskassen, og rygedødeligheden kommer først om mange år. Samfundsøkonomisk vil udgifterne til flere tetraplegikere hermed kunne finansieres.



http://europa.eu.int/comm/eurostat/Public/datashop/print-product/EN?cat…