Skip to main content

Åbent brev til PLO og Sundhedsstyrelsen: »Død attest«

Speciallæge i almen medicin Jens Søndergaard Jensen, Vorbasse. E-mail: jsj@dadlnet.dk

22. jan. 2007
2 min.

Elektronisk dødsattest?

Endnu har vi ikke fået nogen henvendelse fra Sundhedsstyrelsen, men rygterne går, at der allerede er indført en ny elektronisk dødsattest. Det fremgår åbenbart også af Sundhedsstyrelsens hjemmeside, at dette er tilfældet. Ifølge den kilde er der tale om en særdeles tidskrævende procedure, hvor man vil have os læger til at indtaste dødsattestens oplysninger i et helt specielt program. Dette skal downloades fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside. For at undgå dobbeltarbejde, skal man også have bærbar pc og printer med på ligsyn. Efter alt dette vil dødsattesten stadig ikke ligge som en del af vort elektroniske lægesystem, ligesom persondata alle skal indtastes helt forfra og ikke kan tages med fra lægesystemet. Desuden skal vi alle have installeret en sundhedsfaglig digital signatur.

Jeg formoder, at Sundhedsstyrelsen har juraen med sig, og at vi faktisk kan pålægges hvad som helst?!

Dette nye system bærer særdeles stærkt præg at være udført ved et skrivebord langt fra vor dagligdag. Vi har ikke brug for at bruge mere akademikertid på ligegyldig administration. Vi må fortsat have sekretærer til at indtaste som hidtil.

Hvis systemet ikke ændres, må vi som minimum have genforhandlet honoraret for at udfærdige dødsattesten, idet der nu bruges langt mere tid. Jeg vil anslå, at en tredobling af honoraret vil være neutralt i forhold til tidsforbruget. Så længe disse forhold ikke er på plads, kan det være vanskeligt at forstå de komplicerede sammenhænge i indberetningen og forholdene mellem digital signatur, lægesystemet og Sundhedsstyrelsens indberetningsprogram. Sundhedsstyrelsen må åbne for samarbejde med Lægeforeningen om dødsattesten. Jeg foreslår, at vi i praksissektoren gør som følger:

Plan 1: Vi må holde patienterne i live

Plan 2: Indlægge alle moribunde på sygehus

Plan 3: Indsende papirdødsattesten